A DANUVIA MOTORKERÉKPÁR SZERKEZETI ELRENDEZÉSE
A szerkezeti elrendezést a 15. és 16. ábrák mutatják.
Bal oldalon található
- tengelykapcsoló-kar
- biluxkapcsoló és dudagomb
- kormányzár helye
- központi kapcsoló és indítókulcs
- benzincsap
- lábváltó
- rugóstag
- indítókar
- akkumulátor-doboz
- hátsó tengelyanya
- hátsó fékállító csavar
- mellső teleszkóp
- porlasztó
- rugóstag állítás
Jobb oldalon található
- fékkar
- forgatható gázszabályzó
- kormányállító, ill. tartócsavarok
- benzin beöntő nyílás
- mellső fékállító csavar
- féktaposókar
- rugóstag állítás
- hátsólámpa
- stoplámpa automata
- láncfeszítő csavar
- szerszámtartó doboz
- láncbura összetartó csavar
- légszűrő állítókar
- motorállvány
15. ábra. Szerkezeti elrendezés
16. ábra. Szerkezeti elrendezés
A Danuvia motorkerékpár szerelvényeinek kezelése a következő:
TENGELYKAPCSOLÓ-KAR
A tengelykapcsoló-kar a tengelykapcsoló kiemelő szerkezetet bowdenhuzalon keresztül működteti. Beállítása nagyon fontos, mert a helytelenül beállított tengelykapcsoló-kar esetén a sebességváltó idő előtt elhasználódik, vagy a tengelykapcsoló berendezés tönkremegy. Helyes a beállítás, ha a kar és a bak között 2 mm a holtjáték. (A beállítás mechanikai formáját a későbbiekben ismertetni fogjuk.)
A tengelykapcsoló kiemelőkart mindig lágyan kezeljük, kapcsoláskor mindig teljesen emeljük ki és főleg indulásnál megfelelő lassúsággal eresszük vissza.
Tekintettel arra, hogy hosszabb üzemelés után megváltozik a kiemelőszerkezet, a bowdenhuzal és a kar viszonya, időről-időre a beállítást ellenőrizni kell.
KÉZI FÉKKAR ÉS ELSŐFÉK BEÁLLÍTÁS
A kormányszarv jobb oldalán van a kézifék emeltyűkar és a forgó gázszabályozó. A kézifék helyes beállítása azért fontos, mert gyakran (hirtelen fékezésnél) ez a sebesség csökkenésének egyik hathatós segédeszköze.
Helyes beállítási módja a következő:
A kiemelőkar bowdenhuzal összekötésével vezérli a fékpofa-párt. A kiemelőkar holtjátéka kb. 2-4 mm kell, hogy legyen. Amennyiben ennél az értéknél többet, vagy kevesebbet tapasztalunk, úgy meglazítjuk az első keréknél található állítócsavar ellenanyáját és a csavart a megfelelő irányban mindaddig forgatjuk, amíg a kiemelőkarnál kellő értéket kapunk. Utána rögzítjük az állítócsavar ellenanyáját. Gondosan ügyeljünk arra, hogy blokkírozó fékhatás csak a kar útjának ľ része után következzen be.
FORGÓ GÁZSZABÁLYOZÓ
A porlasztó körtolattyújának függőleges irányú mozgását a forgó gázszabályozó megfelelő irányú forgatásával szabályozzuk, ill. gyorsításnál vagy lassításnál ezzel adagoljuk a gázt.
A jól beállított gázszabályozó teljesen holtjáték-mentesen működik, alaphelyzetben a körtolattyú is nyugalmi helyzetében kell, hogy legyen. Amennyiben a gázszabályozónál túl nagy holtjátékot tapasztalunk, vagy pedig alaphelyzetben a körtolattyú emelés alatt van (a motor magas alaptúrában dolgozik), úgy a porlasztó tetején található állítócsavarral szabályozzuk be. A gázszabályozó fejének alsó részén egy állító hernyócsavart találunk. Ezzel állítjuk be a gázszabályozó könnyed forgását.
A helyes beállítás az, ha a csavart addig csavarjuk befelé, amíg a szabályozó minden helyzetben elengedésnél rögzítve van, anélkül, hogy a forgatás nehezebbé válna. A gázszabályozót 2-4000 km-ként tanácsos szétszedni, és a forgórészeket megfelelő zsíranyaggal megkenve visszaszerelni. A szétszereléshez a két csavart kicsavarjuk, és a csavarással egyidejűleg az alsó részt kezünkkel megtartjuk. A csavarok kiemelése után a gázszabályozó felső része leemelhető. Az alsó rész különválik és a bowdentől való megszabadítás után az egész forgattyúrész lehúzható a kormányról.
Összeszerelésnél ügyeljünk, hogy a bowdenhuzal törés nélkül kerüljön vissza a helyére, és az állítócsavar is helyes beállításban rögzítődjék.
BILUXKAPCSOLÓ ÉS DUDAGOMB
A kormányszarv bal oldalán van a fényváltó (biluxkapcsoló), és a jelzőkürt nyomógombja úgy, hogy menet közben bal hüvelykujjal mindkettő könnyen kezelhető. A fényváltó kezelése esti országúti közlekedésnél nagyon fontos, mert ha jármű jön szembe, a reflektor fényét mindig tompítani kell. A kapcsoló karbantartására megfelelő gondot kell fordítani, különös tekintettel arra, hogy hatósági műszaki felülvizsgálatoknál ezek működését ellenőrzik, és esetleges balesetnél a motorkerékpár-vezető részére (esti közlekedés) súlyosan terhelő körülmény, ha a kapcsoló nem működik.
KORMÁNYÁLLÍTÓ, ILL. TARTÓCSAVAROK
A felső teleszkópfejben a kormány szerelvényein kívül még két kart találunk. Végük bilincsforma kiképzésű. Ezek rögzítik a kormányt. Ha a kormányt állítani akarjuk, úgy a bilincs két anyáját meglazítjuk, és a kívánt helyzetbe állítjuk, majd az anyákat jó erősen meghúzzuk.
125 cm3-es Danuvia motorkerékpárok
kezelése és karbantartása
Szerzők: GÁBOR ANDRÁS WOHLMUTH EMIL