dnagyfejlec.jpg

A DANUVIA MOTORKERÉKPÁR SZERKEZETI ELRENDEZÉSE

 

A szerkezeti elrendezést a 15. és 16. ábrák mutatják.

 

Bal oldalon található

 

  • tengelykapcsoló-kar
  • biluxkapcsoló és dudagomb
  • kormányzár helye
  • központi kapcsoló és indítókulcs
  • benzincsap
  • lábváltó
  • rugóstag
  • indítókar
  • akkumulátor-doboz
  • hátsó tengelyanya
  • hátsó fékállító csavar
  • mellső teleszkóp
  • porlasztó
  • rugóstag állítás

Jobb oldalon található

  • fékkar
  • forgatható gázszabályzó
  • kormányállító, ill. tartócsavarok
  • benzin beöntő nyílás
  • mellső fékállító csavar
  • féktaposókar
  • rugóstag állítás
  • hátsólámpa
  • stoplámpa automata
  • láncfeszítő csavar
  • szerszámtartó doboz
  • láncbura összetartó csavar
      1. légszűrő állítókar
  • motorállvány

 

 

15. ábra. Szerkezeti elrendezés

 

 

16. ábra. Szerkezeti elrendezés

 

A Danuvia motorkerékpár szerelvényeinek kezelése a következő:

 

TENGELYKAPCSOLÓ-KAR

 

A tengelykapcsoló-kar a tengelykapcsoló kiemelő szerkezetet bowdenhuzalon keresztül működteti. Beállítása nagyon fontos, mert a helytelenül beállított tengelykapcsoló-kar esetén a sebességváltó idő előtt elhasználódik, vagy a tengelykapcsoló berendezés tönkremegy. Helyes a beállítás, ha a kar és a bak között 2 mm a holtjáték. (A beállítás mechanikai formáját a későbbiekben ismertetni fogjuk.)

 

A tengelykapcsoló kiemelőkart mindig lágyan kezeljük, kapcsoláskor mindig teljesen emeljük ki és főleg indulásnál megfelelő lassúsággal eresszük vissza.

 

Tekintettel arra, hogy hosszabb üzemelés után megváltozik a kiemelőszerkezet, a bowdenhuzal és a kar viszonya, időről-időre a beállítást ellenőrizni kell.

 

KÉZI FÉKKAR ÉS ELSŐFÉK BEÁLLÍTÁS

 

A kormányszarv jobb oldalán van a kézifék emeltyűkar és a forgó gázszabályozó. A kézifék helyes beállítása azért fontos, mert gyakran (hirtelen fékezésnél) ez a sebesség csökkenésének egyik hathatós segédeszköze.

 

Helyes beállítási módja a következő:

 

A kiemelőkar bowdenhuzal összekötésével vezérli a fékpofa-párt. A kiemelőkar holtjátéka kb. 2-4 mm kell, hogy legyen. Amennyiben ennél az értéknél többet, vagy kevesebbet tapasztalunk, úgy meglazítjuk az első keréknél található állítócsavar ellenanyáját és a csavart a megfelelő irányban mindaddig forgatjuk, amíg a kiemelőkarnál kellő értéket kapunk. Utána rögzítjük az állítócsavar ellenanyáját. Gondosan ügyeljünk arra, hogy blokkírozó fékhatás csak a kar útjának ľ része után következzen be.

 

FORGÓ GÁZSZABÁLYOZÓ

 

A porlasztó körtolattyújának függőleges irányú mozgását a forgó gázszabályozó megfelelő irányú forgatásával szabályozzuk, ill. gyorsításnál vagy lassításnál ezzel adagoljuk a gázt.

 

A jól beállított gázszabályozó teljesen holtjáték-mentesen működik, alaphelyzetben a körtolattyú is nyugalmi helyzetében kell, hogy legyen. Amennyiben a gázszabályozónál túl nagy holtjátékot tapasztalunk, vagy pedig alaphelyzetben a körtolattyú emelés alatt van (a motor magas alaptúrában dolgozik), úgy a porlasztó tetején található állítócsavarral szabályozzuk be. A gázszabályozó fejének alsó részén egy állító hernyócsavart találunk. Ezzel állítjuk be a gázszabályozó könnyed forgását.

 

A helyes beállítás az, ha a csavart addig csavarjuk befelé, amíg a szabályozó minden helyzetben elengedésnél rögzítve van, anélkül, hogy a forgatás nehezebbé válna. A gázszabályozót 2-4000 km-ként tanácsos szétszedni, és a forgórészeket megfelelő zsíranyaggal megkenve visszaszerelni. A szétszereléshez a két csavart kicsavarjuk, és a csavarással egyidejűleg az alsó részt kezünkkel megtartjuk. A csavarok kiemelése után a gázszabályozó felső része leemelhető. Az alsó rész különválik és a bowdentől való megszabadítás után az egész forgattyúrész lehúzható a kormányról.

 

Összeszerelésnél ügyeljünk, hogy a bowdenhuzal törés nélkül kerüljön vissza a helyére, és az állítócsavar is helyes beállításban rögzítődjék.

 

BILUXKAPCSOLÓ ÉS DUDAGOMB

 

A kormányszarv bal oldalán van a fényváltó (biluxkapcsoló), és a jelzőkürt nyomógombja úgy, hogy menet közben bal hüvelykujjal mindkettő könnyen kezelhető. A fényváltó kezelése esti országúti közlekedésnél nagyon fontos, mert ha jármű jön szembe, a reflektor fényét mindig tompítani kell. A kapcsoló karbantartására megfelelő gondot kell fordítani, különös tekintettel arra, hogy hatósági műszaki felülvizsgálatoknál ezek működését ellenőrzik, és esetleges balesetnél a motorkerékpár-vezető részére (esti közlekedés) súlyosan terhelő körülmény, ha a kapcsoló nem működik.

 

KORMÁNYÁLLÍTÓ, ILL. TARTÓCSAVAROK

 

A felső teleszkópfejben a kormány szerelvényein kívül még két kart találunk. Végük bilincsforma kiképzésű. Ezek rögzítik a kormányt. Ha a kormányt állítani akarjuk, úgy a bilincs két anyáját meglazítjuk, és a kívánt helyzetbe állítjuk, majd az anyákat jó erősen meghúzzuk.

 

 

 

125 cm3-es Danuvia motorkerékpárok
kezelése és karbantartása

Szerzők: GÁBOR ANDRÁS     WOHLMUTH EMIL