dnagyfejlec.jpg

A SZERELVÉNYEK BEÁLLÍTÁSA

 

FORGÓ GÁZSZABÁLYOZÓ

 

A kormányszarv jobb oldalán találjuk. Három részből áll: a műanyaggal bevont fogantyúból és a két félből összecsavart házból. A gázszabályozó egy M5-ös hernyócsavar által szabályozható súrlódó fékkel is el van látva, amellyel a porlasztó tolattyú visszahúzó hatását ellensúlyozhatjuk. A súrlódó fék akkor van jól beállítva, ha a visszahúzó rugó nem képes a gázszabályozót visszafogni, de az mégis könnyen mozgatható.

 

TENGELYKAPCSOLÓ EMELTYŰ

 

A kormányszarv baloldalán a kormánycsőre csavarokkal rögzített gyűrűbe van ágyazva.

 

A tengelykapcsoló bowden alsó beakasztása a bal motorházfélen van. Itt kapott helyet az állítócsavar is.

 

 

48. ábra. Tengelykapcsoló emeltyű

 

Beállítás

 

A bowden beállító csavart addig csavarjuk kifelé a huzaltámasztóból, amíg a tengelykapcsoló bowden 2-3 mm-t mozdulhat anélkül, hogy a tengelykapcsoló nyomótárcsáját emelné. Ennyi holtjáték szükséges ahhoz, hogy a tengelykapcsoló kiemelő pálcák, és a golyók tehermentesüljenek.

 

 

49. ábra. Tengelykapcsoló beállítása

 

FÉKEMELTYŰ

 

A kormányszarv jobb oldalán a tengelykapcsolóval azonos módon helyezték el a fékemeltyűt.

 

HÁTSÓ FÉKTAPOSÓ ÉS VONÓRÚD

 

A hátsó fékkapcsoló tengelyét a váz megfelelő csomópontján a lemezek furataiba ágyazták. A fékrúd-vonókar, Kerb-fogazással illeszkedik a tengelyre.

 

Beállítás

 

A fékrúd-vonókart Kerb-fogazása által olyan helyzetben szerelhetjük fel, amely a vezető lábtartásának a legjobban megfelel.

 

Bowden-huzalok

 

Bowden-huzalok cseréjéhez a kapcsoló bowden-végeket a kézi emeltyűkön, ill. forgókaron kiiktatjuk. Ha a bowden-huzalok burkolata a vázhoz van erősítve, ezt az erősítést oldani kell, utána az egész huzalrendszert levehetjük. Összeépítésnél ügyeljünk, hogy csak odaillő bowdenhuzalokat (eredeti tartalék) használjunk. A 125 cm3-es Danuvia motorkerékpárnál az alábbi bowden-huzalok használatosak:

 

 

huzal

burkolat

Tengelykapcsoló

¤ 2 x 1170 mm

¤ 2,7 x 1000 mm

Kézifék

¤ 2 x 1095 mm

¤ 2,7 x 1000 mm

Gázszabályzó

¤ 1,5 x 1030 mm

¤ 2,2 x 940 mm

 

 

 

Új bowden-huzal beszerelésekor ügyeljünk a következőkre:

 

  • vizsgáljuk meg a kéziemeltyűt, hogy éles sarok vagy sorja nincs-e rajta, esetleg nem szükséges-e azokat lekerekíteni-leélezni,
  • a bowden-huzalok beakasztási helyeit kissé beolajozzuk,
  • beépítés előrr magát a bowden-huzalt is olajozzuk,
  • a huzalt akasszuk be,
  • a bowden beszerelése után a burkolatot úgy helyezzük el, hogy a huzalnak elegendő játéka legyen a hüvelyben, mert túl kis játék mellett a bowden-huzal túl nehezen mozog, és csak nagy erővel lehet működtetni. Ez viszont a huzalvég kiszakadását vonhatja maga után.

 

HANGTOMPÍTÓ BERENDEZÉS

 

A Danuvia 125 cm3-es motorkerékpár visszaverő elrendezésű hangtompítóval van ellátva. A terelőlemezek különleges elhelyezése folytán, továbbá a hangtompítóban levő lamellákon elhelyezett furatok révén a kipufogógázok többszörösen visszaverődnek. Így nagyrészben elvesztik sebességüket, szétoszlanak a hangtompító berendezésen belül. A kipufogógázok által okozott zaj, ily módon lecsökken kb. 85-86 phon-ra. Körülbelül 5000 km út után a kipufogó berendezést ki kell tisztítani. Erre a célra a hangtompítót szét kell szerelni. A szétszedett hangtompítóban levő alkatrészekre erősen ráégett maradványokat letisztítjuk, ha szükséges leégetjük. Ennél a műveletnél ügyeljünk arra, hogy a krómozott csatlakozó darabokat ki ne izzítsuk.

 

A hangtompító szétszedése

 

  • A kipufogó végén levő anyát 20 mm-es hatszögfejű csőkulccsal eltávolítjuk.
  • a kipufogó végdarabokat lehúzzuk a kipufogóról,
    1. a hangtompító köpenyt a vázra erősítés helyénél megoldjuk és a köpenyt hátrafelé lehúzzuk,
  • az erősítő kengyelt kioldjuk, és a hangtompító betétet a kipufogócsőről lehúzzuk.

 

 

50. ábra. Hangtompító szétszedése

 

A hangtompító betétek tisztításánál, szétszedésénél ügyeljünk arra, hogy a furatokat ki ne bővítsük, nehogy ezáltal a hangtompító szerkezetét oly mértékben megváltoztassuk, hogy az teljesítmény veszteséget okozzon. A hangtompító összeszerelése, értelemszerűen a fentiek fordítottja.

 

MOTORÁLLVÁNY

 

A motorállványt a motorkerékpár súlypontjához közel helyezték el, ezért az első kerék kiszerelése után a hátsó, a hátsó kerék kiszerelése után pedig az első kerék támaszkodik a talajra. Az állványt egy kettős működésű rugó tartja felcsukott vagy használati helyzetében.

 

Az állványt a váz csomólemezeihez mindkét oldalon 1-1 csap tartja, amelyet alátét és sasszeg biztosít. Az állvány alumínium öntvényből készült.

 

ÜZEMANYAGTARTÁLY ÉS BENZINCSAP

 

Az üzemanyag-tartály 17 l űrtartalmú, ebből 2 l tartalék. Háromállású vízzsákos benzincsappal látták el. A tartályt gumiágyazás erősíti a vázhoz.

 

A benzincsap állásai:

 

  • hátrafelé zárva
  • lefelé nyitva
  • előre tartalék

 

A benzincsapot a tartályon szabályos jobb- és balmenetű anya rögzíti. A szorítórugó 2 db M4-es csavarjának kicsavarása után az alatta elhelyezett membrán leemelhető és megtisztítható. A vízzsák balrafordításával a támasztócsavar becsavarodik, és a tartókengyel meglazul. A kengyel kiakasztása után a vízzsák kiemelhető, és a benne levő szűrőbetét kitisztítható. A szűrő tisztítását 500-1000 km-enként rendszeresen el kell végezni.

 

NYEREG

 

A kétüléses egybenyerget (sportnyereg) laticell kárpitozás teszi kényelmessé. A vázhoz két kengyel rögzíti. Az első kengyelt a tank felerősítő csavarja, míg a hátsó kengyelt a sárvédő felerősítő csavarja rögzíti.

 

BORÍTÓLEMEZEK

 

Az oldal borítólemezek védik a vezetőt a hátsó kerék által felcsapott sártól, s egyben a motor külső tisztántartását is megkönnyítik. A bal oldali borítólemezben helyezték el az akkumulátort, a jobb oldali borítólemezben pedig a szerszámkészletet. A borítólemezek találkozásánál gumiszegély van. Hasonló gumiszegélyt találunk a borítólemezek és az üzemanyag-tartály találkozásánál is. Az oldal borítólemezeket könnyen hozzáférhető helyen elhelyezett csavarok kicsavarásával tudjuk a vázról leszerelni. A visszaszerelésnél ügyeljünk arra, hogy a csavarokat szakszerűen kezdjük becsavarni, nehogy becsavarás közben a menetet megsértsük.

 

KORMÁNYZÁR

 

Parkírozáshoz (a fokozott biztonság érdekében) a kormányon zárt rendszeresítettek.

 

 

51. ábra. Kormányzár

 

A kormányzárhoz mellékelt 2 db kulcsra vigyázzunk, mert esetleges elvesztése esetén új kormányzárat kell beszerelni, mivel a kormányzár biztonsági, Elzett-rendszerű zár.

 

 

125 cm3-es Danuvia motorkerékpárok
kezelése és karbantartása

Szerzők: GÁBOR ANDRÁS     WOHLMUTH EMIL