dnagyfejlec.jpg

MOTORBLOKK

 

A Danuvia motorblokk önálló egységet képez.

 

Bal oldali nézet: a karteröntvény bal oldalán a henger alatti részen található a motorszám. A motorszámból minden esetben kétséget kizáróan megállapítható a motorblokk gyártási éve és hónapja. Pl.: 1/9 0146 sz. esetén az 1 az 1961-es gyártási évet jelenti, a törtjel alatti első szám a hónap száma, az ezután következő három vagy négyjegyű szám a havi gyártási sorozatszámot jelenti. Tehát a fenti számú motorblokk 1961. Szeptember első dekádjában készült. A motorszámmal minden esetben egyezik a vázszám, amit a motorszámmal egyező oldalon az első blokkfelerősítő fül mögötti vázrészbe ütnek be.

Jobb oldali nézet: a fényezett alumínium fedél alatt van a lendkerékmágnes és mögötte, a hátsókerék irányában a kihajtó lánckerék. Esetleges gyújtászavarnál a két csavar eltávolítása után a mágnest könnyen szétszerelhetjük. Ugyanezen oldalon található a (bakelitből) műanyagból készült gyújtásáramkivezető, ahonnan a gyújtáskábelen keresztül van kapcsolat a gyújtógyertyával. Normál (bakelit) és zavarszűrős (fém fegyverzetű) gyertyapipát lehet felszerelni.

 

A motorblokk kiterített rajzán látható a motor szerkezeti elrendezése.

 

4. ábra. Motorblokk bal oldali nézet

 

 

5. ábra. Motorblokk jobb oldali nézet

 

A főbb szerelvények a következők:

 

Henger, a hengerfejjel

 

Főtengely. A szerelt dugattyúval (dugattyúgyűrűk, csapszeg, csapszegrögzítő gyűrű). A főtengely, a mágnes oldalán két azonos méretű csapággyal van alátámasztva. Bal oldali csonkján rögzítő ék fogja fel a kihajtó fogaskereket, a jobb oldali főtengelycsonkon helyezkedik el a mágnes, amelynek forgórészét a kúpon rögzítő ék segítségével helyezik el.

 

6a. ábra. Vezérlési diagram

 

 

 

6b. ábra. A motorblokk rajza

 

Jobb és bal oldali motorházfedél. A motorházfelekben nyer elhelyezést a főtengely, a sebességváltó és az indítómű a megfelelő csapágyakkal és tömítésekkel.

 

Sebességváltó. Három fokozatú. A fogaskerekek körmökkel kapcsolódnak egymáshoz (állandóan együttfutó fogaskerekekkel).

Tengelykapcsoló. Húzó igénybevételű rugókkal (8 db), 5 db álló fémtárcsával, parafa betéttel és 4 db fém mozgótárcsával van szerelve. A tengelykapcsoló fogaskerék, és a nagy kosár oldhatatlan szegecskötéssel, anya segítségével rögzítődik a tengelykapcsoló tengelyre. E tengelyben van a tengelykapcsoló kinyomó rúd. Ennek segítségével állítható be a tengelykapcsoló helyes kiemelése.

Zárófedelek. A jobb oldali zárófedél a lendkerékmágnes portól, víztől, külső behatásoktól stb. való védelmére szolgál. A bal oldali zárófedél azonkívül, hogy védi a bennlevő szerelvényeket, még olajtérül is szolgál a sebességváltó, indítótengely, ill. a tengelykapcsoló stb. számára. A bal oldali fedélen levő záróanya a sebességváltó olaj (MM 60 0,7l) beöntésére, az olajszint ellenőrzésére szolgál, valamint a tengelykapcsolót is ezen a nyíláson keresztül állítjuk.

 

 

125 cm3-es Danuvia motorkerékpárok
kezelése és karbantartása

Szerzők: GÁBOR ANDRÁS     WOHLMUTH EMIL