fejlec.jpg

HÁTSÓ RUGÓSTAG

 

A lengővilla mindkét oldalon belsejében hidraulikus lengéscsillapítóval ellátott 1-1 rugóstagra támaszkodik. A rugóstagok biztosítják a motorkerékpár jó úttartását és a kényelmes, rázásmentes utazást. A rugóstagok a vázhoz, és a lengővillához rugalmas gumiágyazással csatlakoznak. Az eltérő terhelésnek megfelelően, háromféleképpen állítható.

 

A hidraulikus lengéscsillapítóban a légbuborék képződés elkerülése érdekében egy irányú olajcirkulációt alkalmaztak. Működés közben az olaj a belső henger hengerben felfelé, a külső hengerben lefelé áramlik, ezáltal a csillapítást végző felső munkahenger mindig olajjal van tele. Az olaj tömítését karmantyús tömítőgyűrűk biztosítják.

 

A RUGÓSTAG MŰKÖDÉSE

 

A rugóstag összenyomódásakor a dugattyú felső részén levő lágy rugóval terhelt szelep kinyílik és a belső hengerbe zárt olaj a dugattyú nyílásain át a dugattyú fölé áramlik. Ilyenkor a belső hengerben térfogatcsökkenés következik be, ezért a felső, erősebb rugóval terhelt szelep is kinyílik és a felesleges olaj a külső térbe áramlik. Itt az olajszint emelkedik, ami a felette levő légpárna kisfokú nyomásnövekedésével jár. Kirugózásakor a dugattyún alkalmazott szelep zár, és a dugattyú fölé került olajmennyiséget az erősebb rugóval terhelt felső szelep felemelkedve, a külső térbe nyomja át. Az olajnak két szűk csatornán kell a felső vezetőpersely külső palástja mentén áthaladnia. Ez a szűk keresztmetszet, valamint a szeleprugó által kiváltott fojtás a dugattyú felfelé haladását hatásosan fékezi. Így az összenyomott rugókban felhalmozott energia nagy részét felemészti. Amikor a dugattyú felfelé halad, a belső henger alján levő szelep is kinyílik, és ezen át a külső hengerből olaj tölti meg a dugattyú alatti teret. Ez a folyamat minden benyomódás- és kirugózáskor ismétlődik. Ha a gumiabroncs előírt légnyomását nem tartjuk be és nagyobb légnyomást alkalmazunk, a rugóstagoknak sokkal többet kell dolgozniok. Ez a rugóstagok idő előtti elhasználódását hozza magával, ezenkívül a motorkerékpár útfekvését, kényelmét, vezetési biztonságát is rontja.

 

KIÉPÍTÉS

 

14 mm-es csőkulccsal lecsavarjuk az M8-as anyákat. Levesszük az alátéteket. Ezután a rugóstagokat a két részből álló gumiágy külső felével együtt a vázhoz és a lengővillához hegesztett csapokról leemeljük.

 

 

47. ábra. A rugóstag leszerelése

 

SZÉTSZERELÉS

 

A rugóstag alsó végét satuba fogjuk. Készülék segítségével a felső porvédő hüvelyt lenyomjuk. Ezáltal a két rögzítőgyűrűt kiszabadítjuk. A rögzítőgyűrűk eltávolítása után kivehető a felső és alsó porvédő a rugóval együtt. A lengéscsillapító szétszereléséhez szükségünk van két különböző méretű csapos kulcsra. A felső alumínium fejből csapos kulcs segítségével kicsavarjuk a rögzítő anyát, majd lecsavarjuk a dugattyúrúdról. Ezután (szintén csapos kulcs segítségével) kicsavarjuk az olajhenger záróanyáját. A tömítéseket, tömítőgyűrűket kivesszük. Ezután a dugattyú, a dugattyúrúddal együtt a hengerből kihúzható. A dugattyúrúdon a dugattyú felett levő szelepet, szeleprugót úgy cserélhetjük ki, hogy a dugattyúszáron levő 10-es anyát lecsavarjuk és a rajta levő alkatrészeket leemeljük.

 

ELHASZNÁLÓDÁS

 

A gumigyűrűk kicserélendők, ha a tömítő felületük sérült vagy deformálódott, működés közben az olaj kifolyik a hidraulikus hengerből. A szelepek kicserélendők, ha tömítő felületük lépcsősre kopott vagy deformálódott. A dugattyúrúd kicserélendő, ha az oly mértékűre kopott a működési hosszon, hogy elkerülhetetlenné teszi az olajfolyást. A dugattyú kicserélendő, ha 0,2 mm-nél nagyobb játékkal illeszkedik a belső hengerben és megfelelő csillapítást nem biztosít.

 

ÖSSZESZERELÉS

 

Az összeszerelést - a szétszereléshez viszonyítva - fordított sorrendben végezzük. Ügyeljünk arra, hogy szerelésnél az alkatrészeket tisztára mosott állapotban szereljük össze, a szeleprugók, ill. szeleptányér alá piszok nem kerülhessen. Az előírt olajmennyiséget kereskedelemben kapható lökésgátló olajból betöltjük. Szerelés közben a tömítőgyűrűk ne sérüljenek meg.

 

A progresszív menetemelkedéssel elkészített rugót minden összeszerelésnél bezsírozzuk.

 

125 cm3-es Danuvia motorkerékpárok
kezelése és karbantartása

Szerzők: GÁBOR ANDRÁS     WOHLMUTH EMIL