ricsi.jpg

HASZNOS TANÁCSOK

Akik szeretek motorjukkal hosszú túrákat tenni (sokan vannak ilyenek) azoknál örökösen problémát jelent a túrához szükséges holmik szállítása. A hátizsák nem oldja meg a problémát, mert az utas hátán levő súly tehetetlensége a kormányzást bizonytalanná teszi. A magyar közlekedési szabályok szerint nem szabad a benzintartályon csomagot szállítani. Ma már külföldön mindenhol a motorkerékpárok kereskedelmi forgalomban vásárolható poggyásztartóval vannak ellátva. Nálunk is tervezik ezek iparszerű gyártását, de jelenleg a csomagtartókat még csak barkácsolva, maguk az üzemelők készítik.

 

Ennek a megkönnyítésére javasoljuk az alábbi ábra szerinti csomagtartó alkalmazását, ill. elkészítését.

 

 

62. ábra. Csomagtartó elöl-, oldal és felülnézete

 

Az oldal- és felülnézeti rajzból jól látható, hogy a csomagtartó szabályozható. Nagyobb poggyász szállítása esetén a hátsórész hüvelyéből kihúzható és oldalcsavarral a kívánt állásban rögzíthető. Városi közlekedésnél, vagy kisebb csomag szállításánál a csomagtartót teljesen visszatolva, nyugalmi helyzetébe lehet visszaállítani.

 

A 63. ábrából látható az álló és mozgórész vezetése és a rögzítő csavar elhelyezése.

 

 

63. ábra. Csomagtartó elöl-, oldal és felülnézete

 

 

 

ELSŐ, HÁTSÓ SÁRVÉDŐTOLDAT

 

Nagyobb távolság megtétele esetén célszerű első és hátsó sárvédő toldatot alkalmazni. A sárvédőtoldat megvédi mind a vezetőt, mind pedig a hátsó utast az út szennyeződéseitől. Erre a célra a Pannonia motorkerékpárgyár gyárt egy sárvédőtoldatot, amely a Danuvia motorkerékpárra is felszerelhető. A sárvédő toldatot mind az első, mind a hátsó sárvédőhöz három anyáscsavar segítségével szerelhetjük fel fel, 2 db lemezszorító közbeiktatásával. A sárvédő kb. 150 mm széles, és 180 mm magas.

 

A téli motorozás kedvelői részére feltétlenül nagy védelmet nyújt a megfelelően kialakított lábvédő. A lábvédő anyaga 0,7-1 mm-es alumínium, vagy vas (esetleg műanyag) lemez. Ezt úgy kell kialakítani, hogy a motor tulajdonosának a lábtartóhoz viszonyított térdmagasságig érjen a felső széle.

 

Az alsórész megfelelően kiképzett két felerősítő szárnyához erősítjük és a lábtartó gumi külső és belső részéhez csatlakoztatjuk. A felsőrészt külön bilincs segítségével a bölcsővázhoz erősítjük. A lábtartó kiképzésénél ügyelni kell arra, hogy a lemez izomdarab ne akadályozza a henger hűtését.

 

A LÁNC ÁPOLÁSA

 

Az erőátviteli szervek legjobban igénybevett része a lánc, ezért ennek karbantartására nagy gondot fordítsunk. Minden 1000 km után petróleumba mártott ecsettel mossuk le, majd 70-80°-ra melegített grafitos faggyúban (60 dkg faggyú, 15 dkg grafitpehely) 10 percig mozgatva főzzük. A faggyúból kiemelve felakasztjuk és a felesleget lefolyatjuk.

 

A lánc helyes beállítására nagyon ügyeljünk, mert a túl feszes lánc rongálja a lánckereket, sok energiát emészt fel és így a motor teljesítőképessége csökken. A laza lánc viszont verődik és rángatása folytán töréseket idézhet elő.

 

A lánc akkor van helyesen beállítva, ha egyik ágát 15-20 mm mélyre ujjunkkal be tudjuk nyomni.

 

CSAPSZEGPERSELY KIHÚZÓ

 

A 64. ábra szerint használhatunk saját szerszámot

 

 

64. ábra. Csapszegpersely kihúzó

 

 

125 cm3-es Danuvia motorkerékpárok
kezelése és karbantartása

Szerzők: GÁBOR ANDRÁS     WOHLMUTH EMIL