danfejlec.jpg

 

A GYÚJTÓBERENDEZÉS MŰKÖDÉSE ÉS BEÁLLÍTÁSA

 

A Danuvia motorkerékpárok 25 W teljesítményű, és közvetlenül a forgattyústengelyről való meghajtású ÁVF GV 4-25/6-os lendkerékmágnessel vannak ellátva.

 

LENDKERÉKMÁGNES

 

A lendkerékmágnes lényegében váltóáramú generátor. A forgás következtében a beépített tekercsekben váltóáram gerjed, ezért a töltőtekercs által szolgáltatott áram csak szelén-egyenirányító közbeiktatásával használható fel az akkumulátor töltésére.

 

A lendkerékmágnes állórészből, és forgórészből áll.

 

A lendkerékmágnes jobbra forgó. Minden fordulatra csak egy-egy megszakítást eredményez. A gyújtás időpontja az alaplap elállításával szabályozható. Ha a gyújtás mértéke (foka) nem megfelelő, az alaplaprögzítő csavarokat fellazítjuk, és a kívánt irányban az alaplapot elfordítjuk. Amennyiben több előgyújtást kívánunk adni, az alaplapot balra, ellenkező esetben jobbra kell fordítani.

 

 

58. ábra. A gyújtásmegszakító állítása

 

Helytelenül beállított megszakító hézag esetén a nagyobb hézag emeli, a kisebb hézag pedig csökkenti az előgyújtás mértékét.

 

Ha a jobb oldali motorházfélt leszereljük, előttünk áll a motor forgattyústengelyére kúpos illeszkedéssel rászerelt lendkerékmágneses gyújtó és világító berendezés.

 

Részei: a forgattyústengelyre szerelt permanens mágneskoszorú, és az állórész. A mágneskoszorú 6 db alumínium-nikkel ötvözetből készült mágnes szegmensét a lágyvas pólus-saruk süllyesztettfejű csavarok segítségével rögzítik a könnyűfém ház belsejébe. A mágnesagy egyben megszakító bütyök is, ezért a főtengelyhez viszonyított helyzetét a tájolócsap határozza meg. Az állórészben négy tekercset találunk. Ebből egy a nagyfeszültségű gyújtószikrát szolgáltatja, kettő (párhuzamosan kapcsolva) a 6 V 25 W világítást tápláljam a negyedik pedig a lámpafejben elhelyezett szelén-egyenirányító cellán keresztül az akkumulátor töltőáramát termeli. Az állórész alaplemezén van a gyújtásmegszakító és a kondenzátor.

 

A mágneskoszorú leszerelésekor a főtengelyen levő M12-es balmenetű anyát a biztosító alátét kiegyenesítése után 19 mm-es csőkulccsal lecsavarjuk. A lendkerék-agyba becsavarjuk a lendkerék lehúzót, ezt 22 mm-es villáskulccsal megfogva, a lehúzó csavarját addig csavarjuk, amíg a lendkereket a főtengely kúpjáról le nem emeljük. Amikor a kúp oldása bekövetkezik, a mágneskoszorút a lehúzónál fogva kézzel lehúzhatjuk.

 

Az állórész leemelésekor a jobb oldali motorházfélen három kivezető van. A kivezetőn 9 mm-es villáskulccsal az anyákat lehajtjuk, majd a kivezetőket bebújtatjuk. Az állórész három darab M5-ös anyáját 9 mm-es csőkulccsal oldjuk, majd az állórészt egy pontozóval a motorházzal összejelöljük az utólagos előgyújtás beállításának megkönnyítése céljából, végül az állórészt leemeljük.

 

A LENDKERÉKMÁGNES FELSZERELÉSE, ELŐGYÚJTÁS BEÁLLÍTÁSA

 

A motor 3,6-4,0 mm előgyújtással ad jó teljesítményt. Az elforgatható alaplemez rögzítő csavarjait a felszerelt lendkerék-koszorú eltakarja, ezért az előgyújtás beállítása három munkamenetben a következő módon történik:

 

  • alaplemez beállítása,
  • a forgórész ideiglenes felütése,
  • a gyújtáshelyzet ellenőrzése.

 

Először felszereljük az alaplemezt. Az M5-ös anyákat lazán lehúzzuk, a lendkerék-koszorút a főtengely kúpjára illesztjük (ügyelve arra, hogy a tájolócsap az agy hornyába illeszkedjék). Az agyat gumikalapáccsal vagy szerszámnyéllel enyhén megütjük, hogy a kúpfelület elhelyezkedjék. Az előgyújtás mértékét a hengerfej levétele nélkül is egyszerűen ellenőrizhetjük, ha a hengerfej furatának bedugjuk a hajtóvasat, és a motor jobbra forgatásával a felső holtpontot megkeressük. A felső holtpont megkeresése után a lendkereket balra forgatjuk a 3,6-4,0 mm-es előgyújtásnak megfelelően. A megszakító beállításához 6 V 25 W-os próbaizzót használjunk. Ezt 6 V-os akkumulátor pozitív sarkára és a mágnes két kivezetőjére kötjük. Amikor a negatív sarkot a váz testéhez kötjük, a lámpa kigyullad, és fényesen világít, ha a megszakító zárva van. A lendkerék-koszorú elforgatásakor azonban a megszakító bütyök a két érintkező (és egyben a gyújtás primer tekercsnek) zárlatát megszakítja, ettől kezdve a próbalámpa halványabban világít, mert áramköre a gyújtótekercsen át záródik. Ismét fényesen világít, amikor a megszakító kalapács záródik. Jól állítottuk be a gyújtást, ha a lendkerékmágnes-koszorút (az óra járásával megegyező irányban) jobbra forgatva a lámpa éppen akkor halványodik el, amikor a gyújtás a kívánt értéken van.

 

A MEGSZAKÍTÓ BEÁLLÍTÁSA

 

A motor gyújtása szempontjából igen fontos a megszakító helyes beállítása. Ezt a műveletet közvetlenül a gyújtásbeállítás előtt kell elvégezni, ha pedig a megszakítás állítása a gyújtásbeállítástól függetlenül válik szükségessé, úgy a megszakítóhézag helyes beállítása után ajánlatos az előgyújtás fokát ellenőrizni. A beállítás módja a következő:

 

A megszakító üllő nagyobbfejű csavarját 1/4 fordulattal meglazítjuk, majd műszerész csavarhúzóval a kisebbfejű excenter csapot addig forgatjuk, amíg az üllő a kívánt távolságba kerül. Ezután az üllő rögzítő csavarját meghúzzuk, és a beállítás helyességét ellenőrizzük. Természetesen ezt a műveletet a megszakítás rögzített pillanatában végezzük. A megszakítóhézag helyes hézaga 0,3-0,5 mm között kell, hogy legyen. Felhívjuk a figyelmet, hogy a rögzítőcsavart beállítás előtt túlságosan ne lazítsuk meg, mert ez munkánkat megnehezíti, tekintettel arra, hogy meghúzásnál a beállítási hézag megváltozik.

A MEGSZAKÍTÓ KALAPÁCS ÉS ÜLLŐ KICSERÉLÉSE

 

A megszakító kalapács és üllő wolfram lapkája hosszabb üzemelés után az elektromos ív hatására leég. Időközönkint cseréje feltétlenül szükséges.

 

A cseréhez a lendkerékmágnes-koszorút (forgórészt) le kell szerelni. Leszerelés után a megszakító kalapács forgástengelyén levő biztosító rugót, valamint alátétjét hegyes fogóval leemeljük. A megszakító rugójának felhasított végét rögzítő anyás csavar meglazítása után a csatlakozó kábelek alátétjei közül a megszakító kalapácsot kiemelhetjük, és ezzel a rugó a megszakító kalapács forgástengelyéről is lejön. Ezután csavarjuk ki az üllőt rögzítő csavart, így az üllő is a rugólapra szerelt kenőfilccel együtt elszabadul az alaplaptól. Ha a wolfram érintkezőknél csak beégéseket tapasztalunk, úgy azok lecsiszolása után újra használhatóvá válnak.

 

A csiszolásnál ügyelni kell arra, hogy a visszaszerelésnél a lapfelületek teljes érintkezése meglegyen. Ha az érintkezés nem központos, újabb beégés következhet be. Beégés alatt nem a szürke, matt felületet értjük, hanem ha mély égési felület vagy domborulat jelentkezik a wolfram lapkák felületén.

 

A MEGSZAKÍTÓ KALAPÁCS ÉS ÜLLŐ BESZERELÉSE

 

A beszerelés sorrendje a kiszerelés fordítottja. Ezzel kapcsolatban a következőkre kell ügyelni: Beszerelés előtt a megszakító kalapács forgástengelyére tegyünk egy kevés hőálló zsírt. (A továbbiakban a kalapács bakelit perselye kenést nem igényel.) Az üllő visszaszerelésénél ügyelni kell, hogy az excentrikus állítócsap a helyére kerüljön. A megszakító kalapács rugójának visszaszerelésekor a legnagyobb gondossággal járjunk el; ellenőrizzük, hogy a tartóbak mindkét oldalán és a furatban a szigetelő alátétek épek-e. Csak ezután akasszuk vissza a megszakító rugót a helyére. A beszerelt megszakító, valamint az üllő érintkező felületeit az olajnyomoktól tiszta vászondarabbal tisztítsuk meg.

 

KONDENZÁTOR CSERE

 

A kondenzátor cseréhez is le kell húzni a forgórészt. Ehhez először a kondenzátorhoz vezető huzal forrasztását pákával leolvasztjuk és a mágnes alaplemezéből a rossz kondenzátort kihúzzuk. (Amennyiben túl szorosan feküdne helyén, úgy az alaplemezből egy tüske segítségével hátulról kiütjük.) Az új kondenzátort behelyezzük. Ha nem állna a helyén kellő szilárdsággal, úgy az alaplemez öntvény megfelelő irányú tömörítése után rögzítjük. Végül a vezetéket végig a helyére visszaforrasztjuk.

 

GYÚJTÓTEKERCS CSERE

 

A gyújtótekercset 2 db hengerfejű csavar rögzíti az alaplemezen. A megszakítóhoz vezető szigetelt huzal bontása után csavarjuk ki a rögzítő csavarokat, utána már a gyújtótekercs az alaplemezről leemelhető. Visszaszerelésnél ügyeljünk arra, hogy a megszakítóhoz vezető huzal eredeti helyére kerüljön, és sehol se legyen a megszakító kalapács, vagy a lendkerék-agy mozgási területén.

 

 

125 cm3-es Danuvia motorkerékpárok
kezelése és karbantartása

Szerzők: GÁBOR ANDRÁS     WOHLMUTH EMIL