ricsi.jpg

 

ELSŐ TELESZKÓP ÉS A KORMÁNY SZERELÉSE

 

A Danuvia 125 cm3-es motorkerékpár a kényelmes utazás biztosítása érdekében teleszkóprendszerű első rugózással van ellátva. A teleszkópikus villa legnagyobb lengési hossza 100 mm. A villaszár alsó kivezetését két bakelitpersely biztosítja. Az út egyenetlenségének terhelését a teleszkópszárban elhelyezett, két végén kikötött rugó veszi fel.

 

A villákat 2 db nagy szilárdságú kovácsolt alumínium villafej rögzíti a kormánytengelyhez. A villaszár-csövek anyaga különleges varrat nélküli acélcső. A villaszár-végek precíziós öntésű acélöntvények.

 

A teleszkópszárakat a kerék, a sárvédő, a fényszóró, villaszár-burkolatok levétele, a felső rögzítőcsavar kicsavarása, valamint az alsó alumínium villafejben elhelyezett szorítócsavar meglazítása után szerelhetjük ki. A szereléshez szükségünk van:

 

22 mm-es, 14 mm-es kulcsnyílással rendelkező villáskulcsokra, valamint fa- vagy lágyfém kalapácsra. A felső zárócsavart ne csavarjuk ki addig, amíg a csavarok meglazítása után apró ütésekkel ki nem ütöttük a villaszárat a felső villafejből. Ennek megtörténte után a teleszkópszárakat kihúzhatjuk, a villaszár kihúzása közben pedig a teleszkópburkolatokat leemeljük.

 

A TELESZKÓP SZERELÉSE

 

A szereléshez 2 db speciális körmöskulcs szükséges. Az alsó villaszárból a körmöskulcs segítségével kicsavarjuk a hengeres anyát. A zárócsavart is speciális körmöskulccsal csavarjuk ki, majd a rugótámasztó rudat a rugókkal együtt kiemeljük. Az alumínium rugótartók lecsavarása után a rugó kiemelhető.

 

Fenti teljes szétszerelésre csak rugócserénél van szükség.

 

A rugókat kb. 10 000 km után a szétszerelés után zsírozzuk. A zsírzás biztosítja az alsó villaszárban elhelyezett 2 db vezető bakelit persely zsírozását.

 

A bakelit vezető perselyeket speciális kihúzó szerszámmal lehet csak kiszerelni. Ezt a munkát, ha a perselyek már túlságosan megkoptak, szakműhelyben ajánlatos elvégeztetni.

 

A TELESZKÓPVILLA ELHASZNÁLÓDÁSA

 

A teleszkópvillában a bakelitperselyeket ki kell cserélni, ha furatuk 0,2 mm-nél nagyobb ovális kopást mutat. Ez megállapítható, ha a kiszerelt villaszáron az alsó részt mozgatjuk és itt kotyogást észlelünk. A perselyek kicserélendők, ha azok berágódtak és ezért a teleszkóp nem működik folyamatosan, s nagyobb felütődéseknél leragad. Ha ui. a teleszkóp rosszul működik, s nem biztosít tökéletes rugózást - tehát teljes rugózási útjának megfelelően nem rugózik ki, vagy a rugó eltörik -, rugót kell cserélni. Ha a teleszkóp erősebb igénybevételeknél (felütés), erős hangot ad, és kellemetlen ütéseket érzünk, a gumiütközők mentek tönkre és azokat ki kell cserélni..

 

A TELESZKÓPVILLA BEÉPÍTÉSE

 

A beépítés a kiszereléssel fordított sorrendben történik.

 

Ügyelni kell arra, hogy: a gumiütközők helyükre kerüljenek, a rugók jól legyenek felcsavarva az alumínium rugótartókra, s szerelés előtt a rugókat megfelelően zsírozzuk.

 

Beszerelés után a rögzítőcsavarokat erősen húzzuk meg. Utoljára rögzítsük az alsó villafejben levő szorítócsavart.

 

A KORMÁNY-CSAPÁGYAZÁS KIÉPÍTÉSE

 

Az első kereket (a keréknél már tárgyalt módon) kiszereljük, az első sárvédőt leemeljük, a lámpafejből a vezetékeket kikötjük és a lámpafejet, valamint a teleszkópvillát kiszereljük. Csavarhúzó segítségével kicsavarjuk a felső villafej hátsó részén levő M8-as hengeresfejű csavart, 28-as kulcsnyílású villáskulcs segítségével lecsavarjuk a kormánycsövön levő 2 db laposanyát. Ezután az alsó villafejet a kormánycsővel együtt kivehetjük, majd a felső villafej is leszerelhető. Kormánytokból a golyóscsészét kiütőcsap segítségével üthetjük ki.

 

Elhasználódás

 

A golyóscsészéket és a golyóstányért kicseréljük, ha a golyók berágódtak. A megsérült vagy rozsdafoltos golyókat kicseréljük. (A golyóscseréhez 2x25 db 5/32" méretű acélgolyó szükséges.)

 

A golyókat minden esetben friss csapágyzsírba ágyazva szereljük.

 

Beépítés

 

A golyócsészék beütéséhez ólomkalapácsot használjunk. A golyóscsészéket ütközésig üssük fészkükbe, ellenkező esetben ui. a beállított kormányjáték rövid üzemi használat után megnő, és többszöri utánállítást kíván. A golyóscsapágyat úgy kell beállítani, hogy az első villa akadálytalanul forgatható legyen, ugyanakkor azonban kotyogást ne észleljünk.

 

125 cm3-es Danuvia motorkerékpárok
kezelése és karbantartása

Szerzők: GÁBOR ANDRÁS     WOHLMUTH EMIL