dnagyfejlec.jpg

AKKUMULÁTOR

 

A motorkerékpárt töltetlen, műanyagházas új akkumulátorral szállítja a gyár. Az akkumulátor helye a bal oldali burkolatban levő dobozban van. A zárócsavar eltávolítása után a doboz felső része lenyitható, és a szorító pánt, ill. gumi kiakasztása után az akkumulátor kiemelhető. Üzembe helyezés előtt az akkumulátort fel kell tölteni. A szakszerű feltöltés kihat az akkumulátor élettartamára, ezért ezt a munkát szakműhellyel végeztessük el.

 

 

52. ábra. Az akkumulátor kiszerelése

 

Az akkumulátor első feltöltését formázásnak nevezzük, és ez adja meg az akkumulátor tartósságának alapját. A Danuvia motorkerékpárok lendkerékmágnes-gyújtással működnek, így az akkumulátor nélkül is üzembehelyezhetők. (Természetszerűleg ebben az esetben álló helyzetben a városi világítás nem működik, a jelzőkürt pedig egyáltalán nem használható.)

 

A szerelt akkumulátor 8 Amper-órás. Feltöltés előtt a cellákat 24 Bé° sűrűségű vegytiszta kénsavval töltjük fel. 10-12 óra állás után 0,7 A áramsűrűséggel töltjük 24 órán keresztül (megszakítás nélkül). A töltést addig kell folytatni amíg a cellákban egyenletes gázfejlődés nem indul meg, és a feszültség cellánként 2,6-2,8 Voltra nem emelkedik. A savsűrűségnek 32° Bé-t kell elérnie. (A sav pezsgése jól megfigyelhető az átlátszó műanyagház oldalfalán keresztül.) Amennyiben a töltési idő alatt a sav hőmérséklete a 40°-ot eléri, úgy a töltőáram-mennyiséget szükség szerint csökkenteni kell. Ebben az esetben természetesen a töltési idő is meghosszabbodik.

 

A telep fenti kezelése után ellenőrizni kell a sav nívóját. A helyes mennyiség, ha a lemezek felső szélétől 8 mm-rel magasabban áll a folyadék a cellákban.

 

Ha a töltés befejezése után a savsűrűség túlhaladja a 32 Bé°-ot, úgy a sav egy részének eltávolítása után a szükséges hígítás végett megfelelő mennyiségű desztillált vizet öntsünk a cellába.

 

A hígítás után még rövid ideig a töltést folytatni kell, hogy a sav és a desztillált víz tökéletesen elkeveredjék.

 

A hosszabb élettartam elérése céljából ajánlatos, hogy az első töltés után 10-12 órán keresztül (1 Amper erősséggel) süssük ki az akkumulátort mindaddig, amíg a cellák feszültsége 1-8 Voltra száll le. Ezután a már előírt módon újra feltöltjük az akkumulátort. A töltési művelet elvégzése után a cellák beöntő nyílásait a csavaros dugókkal elzárjuk, az akkumulátort gondosan áttöröljük, és a pólusokat bekötés előtt savvédő zsírral bevonjuk. Bekötésnél ügyeljünk arra, hogy az akkumulátor - negatív pólusát a motorkerékpár vázához kössük, míg a + pozitív pólus a központi kapcsoló, ill. a villanykürt vezetékével legyen összekapcsolva.

 

125 cm3-es Danuvia motorkerékpárok
kezelése és karbantartása

Szerzők: GÁBOR ANDRÁS     WOHLMUTH EMIL