fejlec.jpg

A MOTORKERÉKPÁR BEJÁRATÁSA

Új, ill. generáljavított motor bejáratására nagy gondot kell fordítani, mert ez a motor teljesítményét és élettartamát jelentősen befolyásolja, ezért a kezelési könyvben közölt utasításokat pontosan tartsuk be. Semmilyen körülmények között ne lépjük túl az előírt sebességet. A gyártási eljárás folyamán a motorok belső felületei a megmunkálás apró egyenetlenségeit magukon viselik, és ezért a működő felületeken nem képződhet az a finom olajréteg, amelynek meg kell akadályoznia, hogy hosszabb időn át az olajban futó alkatrészek fémesen érintkezzenek. A bejáratás első időszakában tehát a súrolódó felületek még fémesen érintkeznek egymással, ezért nagyobb hő keletkezik, ami bizonyos határ túllépése után (a bejáratási utasításon túli igénybevétel) roncsolást, berágódást és egyéb meghibásodást okozhat. Lehetővé kell tehát tenni az alkatrészek jó összejáródását. Ezért tanácsos az alábbi, tapasztalatok alapján kialakult bejáratási utasítást pontosan betartani.

 

A kétütemű motor, így a 125 cm3-es Danuvia motorkerékpár olajozását benzinhez kevert olaj biztosítja. A benzinbe kevert motorolaj a beszívás után lecsapódik a mozgó részek felületére, és ezzel állandó olajozást biztosít ezeknek a részeknek. Feltétlenül fontos, hogy betöltés előtt az olajat és a benzint előzetesen jól összekeverjük. A benzint és az olajat nem szabad külön beönteni a tankba, mert előadódhat, hogy a benzinnel el nem kevert olajmennyiség lerakódik a tank alsó felületére és a motorkerékpár üzemképtelenné válhat. A helyes gyakorlat az, hogy lehetőleg keverékes kútból vesszük fel az üzemanyagot, vagy edényben az előírt mennyiségű olajat és benzint összekeverjük és úgy öntjük a tankba. Ajánlatos az ÁFORT által forgalomba hozott Arol 2 T jelű kétütemű motorolajat használni. Az Arol 2 T használata esetén a benzinbekeveréstől eltekinthetünk, mivel ez az olaj betöltés után a benzinben elkeveredik.

 

A benzin-olaj keverék az első időszakban nagyobb mennyiségű olajat tartalmazzon, ezért tanácsos, hogy az első 1500 km-ig 1:15 arányban keverjük az üzemanyagot, ami annyit jelent, hogy 1liter olaj 15 liter benzinnel keverendő össze. 1500 km után 1:20 keverési arányt, 5000 km után pedig már 1:25 keverési arányt is használhatunk.

 

ÜZEMANYAG KEVERÉSI TÁBLÁZAT

 

Benzin (l)

Olaj (dl)

Keverési arány

Futási táv (km)

5
10
15
20

3,4
7
10
13,4


1:15


0-1500

5
10
15
20

2,5
5
7,5
10


1:20


1500-5000

5
10
15
20

2
4
6
8


1:25


5000-

 

 

 

Lehetőleg mindig márkás olajat használjunk! Az olaj SAE 30-40 minőségnek kell, hogy megfeleljen, és 70-80 oktánszámú üzemanyag mellett érhetjük el a kopogásmentes legjobb teljesítményt.

 

A tüzelőanyag-keverék meghatározása után célszerű még a bejáratás további technikai részleteivel foglalkozni. A gyárilag kipróbált motorokat csak rövid ideig vetik alá teljesítménypróbának, így az új motorral 1000 km-ig megfelelő óvatossággal közlekedjünk.

 

Amennyiben a bejárati utasítás betartása mellett a dugattyú megszorulását tapasztaljuk (beragadás), feltétlenül keressük fel a szervizt vagy megfelelő szakműhelyt, mert a szorulást olyan beállítási hiányosság is előidézheti, mint pl. a nem megfelelő előgyújtás, benzinszegény keverék, a porlasztó részleges eldugulása stb. A beszorulás tünete az, hogy a motor teljesítménye egyre jobban csökken, további erőltetés után azonban csilingelő hang lép fel. Amennyiben a motort még ezek után is erőltetnénk, akkor következhetne be a dugattyú hirtelen megszorulása, ami a hátsó kerék blokkírozását is jelentheti. Ezt a tünetet nem szabad megvárni, hanem amikor a motor kezd gyengülni, meg kell a motorral állni, meg kell várni, amíg kissé kihűl, és csak azután indulni tovább. (A bejáratás alatt - országúti járatásnál - tanácsos időközönként a gázt ismételten levenni, majd újra ráadni.)

 

A bejáratást feltétlenül egy személlyel, lehetőleg sík terepen, emelkedéstől mentes úton végezzük. Az alábbiakban közlünk egy irányadó bejáratási táblázatot.

 

IRÁNYADÓ TÁBLÁZAT A BEJÁRATÁSHOZ

 

 

Lefutott távolság

0-1500 km

1500-3000 km

Bejáratott motornál

I. sebesség
II. sebesség
III. sebesség
Üzemanyag keverési arány
Fúvókatű beállítása
Főfúvóka mérete

0-15 km/ó
10-30 km/ó
25-40 km/ó
1:15
alsó
0,8

0-15 km/ó
10-35 km/ó
25-50 km/ó
1:15
alsó
0,8

0-20 km/ó
10-40 km/ó
25-60 km/ó
1:20 (1:25)
felülről a második
0,75

 

 

 

A bejáratási idő alatt ügyeljünk arra, hogy lassulásoknál időben kapcsoljunk vissza alacsonyabb sebességi fokozatokra, nehogy a motort túlságosan igénybe vegyük. Ez a visszakapcsolás mindig annyira kellő időben történjék, hogy a motor rángatásmentesen működjék. Természetesen ezt úgy kell biztosítani, hogy kis sebesség esetén se gyorsuljon fel a gép a megadott sebességszint fölé. Ez ui. a kisebb sebesség kedvezőtlen hűtőhatása folytán túlzott felmelegedést - tehát dugattyúszorulást - okozhat. A bejáratási idő alatt tanácsos kisebb hőértékű (14-145) gyertyát használni. Az első 5000 km után - amennyiben nincs szervizműhely, amely a kötelező vizsgálatokat elvégzi - vizsgáljuk vagy vizsgáltassuk át motorunkat. Ennek során a motor letisztítása közben ellenőrizzük, nem lazultak-e meg a motorblokk-felerősítő csavarok, nem túl ferde a szelep, nem növekedtek-e meg a fékkar vagy kuplungkar holtjátékai. A bejáródott láncot feszítsük meg előírás szerint. 500 km megtétele után a motorházból az elhasználódott olajat leengedjük, s a belső részek kimosása után 0,7 l friss (jó minőségű MM 60 jelű) motorolajjal feltöltjük.

 

Az elhasznált olajat a sebességváltó-ház alsó részén elhelyezett furaton keresztül eresztjük le. A friss olajat a motorház bal oldali fedelén levő nagy zárócsavar furatán keresztül töltjük be. A betöltött olajnak a menetes furat alsó szintjéig kell érnie. Ellenőrizzük a helyes gyújtási fokot, a porlasztót kitisztítjuk és beállítjuk. Az akkumulátor savszintjét ellenőrizzük és szükség szerint desztillált vízzel utántöltjük. A guminyomást is ellenőrizzük. Az összes csavart utánhúzzuk.

 

A bejáratás után a gyújtógyertyát kicseréljük 14-175 hőértékű gyertyára. Gondosan ellenőrizzük a motorkerékpár összes részét (a rugózást is beleértve). Ezután a teljes sebesség kihasználható, de természetesen saját érdekünkben ügyeljünk arra, hogy egyes sebességi fokozatoknál indokolatlanul ne pörgessük túl a motort, hanem kellő időben nagyobb sebességi fokozatra kapcsolunk és a helyesen beállított tengelykapcsoló szabályszerű kezelésével a sebességváltásokat úgy hajtjuk végre, hogy a kapcsolódó fogaskerekek igénybevétele a lehető legminimálisabb legyen.

 

Helyesen bejáratott, gondosan ápolt motorkerékpárral zavarmentes a közlekedés.

 

A továbbiakban a Danuvia motorkerékpár minden egyes részével külön foglalkozunk, és megadjuk mindazokat az utasításokat, amelyek az esetleges beállításoknál, javításoknál szükségessé válhatnak. Ismételten felhívjuk a figyelmet, hogy nagyobb javítást - amennyiben szükségessé válna - csak a kijelölt szervizállomásokkal, vagy képzett szakemberrel végeztessünk el, mert az esetleges hozzá nem értő szerelés több kárt okozhat, mint amennyit használ. A szervizkönyv gondos áttanulmányozása és az abban foglaltak szabályszerű betartása azonban lehetőséget ad arra, hogy kisebb javításokat, beállításokat magunk is elvégezzünk.

 

 

 

125 cm3-es Danuvia motorkerékpárok
kezelése és karbantartása

Szerzők: GÁBOR ANDRÁS     WOHLMUTH EMIL