danfejlec.jpg

 

A MOTOR MŰKÖDÉSE

 

A 125 cm3-es DMV motorkerékpár erőforrása keresztöblítésű kétütemű motor. A hengerben lejátszódó munkafolyamat két ütem alatt, ill. dugattyú egy felfelé és egy lefelé menete alatt megy végbe. Minden forgattyústengely fordulatra egy robbanás és egy hasznos ütem jut.

 

A kétütemű motor felépítése egyszerű, mert a gáz ki- és beáramlását a dugattyú végzi. Így nincs szükség szelepekre. Elmarad a motor sok olyan kényes és drága része, amely gondos beállítást követelne, pl. a szelepek, olajszivattyú stb. Ez előnyöknek tulajdonítható, hogy a kismotorokhoz főként kétütemű motorokat építenek be. (A kétütemű motor azért képes az egész munkafolyamatot két löket alatt elvégezni, mert a hengerben nemcsak a dugattyú oldalán játszódik le a munkafolyamat, hanem egy időben a dugattyú alatt és felett is.)

 

A következőkben a 125 cm3-es Danuvia motor működését szemléltetően, fázisonként szétbontva mutatjuk be.

 

A motornak - amint az a 11. ábrán látható - a meghajtás oldalán egy golyóscsapágyba ágyazott (6203) forgattyústengelye van. A mágnes felőli oldalon két golyóscsapágy (6203) vezeti a főtengelyt. Mindkét oldalon jól záró simmering tömítésekkel (16X30X10) van ellátva. A mágnes oldalon a tömítés úgy van elhelyezve, hogy az a mágnestől távol tudja tartani az olajat. (Ezért került a tömítés a golyóscsapágyon kívülre.) A meghajtó fogaskerék oldalán szintén kívül van simmering, így megakadályozható az olaj elszívása a tengelykapcsolótól, ill. a sebességváltó házból.

 

A tömítéseknek igen fontos szerepük van kétütemű motoroknál, ui. a kétütemű motor működés közben először a forgattyúházba szívja a keveréket, és csak innen jut a keverék az átömlő csatornákon át a hengerbe.

 

Ha a lendkerékmágnes felőli tömítés megy tönkre, úgy annak tünete (a teljesítménycsökkenés mellett), hogy a gyújtómágnes elolajosodik a kompresszió üteme alatt kiáramló keveréktől. Ha az ellenkező - tehát a meghajtó fogaskerék oldalán levő - tömítés megy tönkre, annak tünete (a szintén jelentkező teljesítménycsökkenés mellett), hogy a szívás üteménél a sebességváltóból elszívja az olajat, így a motor sokkal dúsabb keveréket kap, erősen füstöl. A hibát sürgősen nem szüntetjük meg, a sebességváltó teljes olajmennyiségének elszívása után a sebességváltó, ill. a tengelykapcsoló meghibásodik és a motor is nehezen indul, a gyújtógyertya pedig gyorsan elpiszkolódik, ezáltal a gyújtás megbízhatatlanná válik.

 

A MOTOR MŰKÖDÉSÉNEK FŐBB FÁZISAI

 

Első ütem: a 9. ábrán bemutatott munkaszakaszban a dugattyú felfelé mozog, ezáltal a forgattyúsház F szívótere megnagyobbodik, és benne légritkulás keletkezik. A dugattyú a felső holtponthoz közeledve a forgattyúházat a porlasztóval összekötő B szívócsatornát szabaddá teszi, és a forgattyúház szívóterébe a benzin, olaj és levegő keveréke a porlasztón keresztül beömlik. A dugattyú felfelé mozgása folyamán a hengerben lévő friss keveréket összenyomja. A 10. Ábrán azt a helyzetet mutatjuk, amikor a dugattyú felfelé haladva elérte az előgyújtás fokát, és a gyújtógyertya az összenyomott keveréket elektromos szikrával meggyújtja. Az így meggyújtott keverék feszítő ereje a holtponton áthaladó és lefelé tartó dugattyút nagy erővel lenyomja. A nagy motorfordulatszám mellett a tökéletes elégésre csak úgy van elegendő idő, ha a keverék meggyújtása nem a felső holtponton, hanem az előtt, az ún. gyújtási fokon következik be (előgyújtás 3,6-4,0 a dugattyú-út felső holtpont előtt).

 

 

9. ábra. A dugattyú felfelé halad

 

Második ütem: a 11. ábrán a dugattyú lefelé mozog, közben elzárja a B nyílást és a forgattyúház szívóterében levő (porlasztóból beszívott) friss keveréket összenyomja.

 

 

10. ábra. A dugattyú lefelé halad

 

A 12-13. ábrán a dugattyú lefelé haladása közben az alsó holtpont közelében megkezdi a K kipufogónyílás nyitását. Ezt a folyamatot nevezzük a kétütemű motornál munkavégző folyamatnak. A 13. ábrán a kipufogónyílások továbbra is nyitva maradnak, a dugattyú pedig az átömlő csatornákat is nyitni kezdi. Minthogy ezek a csatornák a Schnürle-rendszerű motoroknál a kipufogó csatornára merőleges síkon fekszenek, a forgattyúházból nézve a csatornák csak tengelyirányú metszetben ábrázolhatók. A kétütemű motoroknál fontos, hogy a kipufogónyílások már az átömlőcsatornák nyitása előtt is nyitva legyenek. A Danuvia motornál a vezérlőnyílások keresztmetszete és helyzete úgy van megválasztva, hogy az kis fordulatszám és gazdaságos fogyasztás mellett a lehető legjobb teljesítményt adja. A kétütemű motorok forgórészeit (főtengely, csapágyak, a hengerfalon súrolódó dugattyúgyűrűk) a benzinbe kevert olaj keni, ezért fontos az előírt keverési arány pontos betartása, s kellő minőségű olaj használata.

 

 

11. ábra. A dugattyú lefelé halad

 

 

12. ábra. A dugattyú lefelé halad

 

 

13. ábra. A dugattyú alsó holtpontban van

 

 

14. ábra. Teljesítmény, nyomaték, fogyasztás a fordulatszám függvényében

 

125 cm3-es Danuvia motorkerékpárok
kezelése és karbantartása

Szerzők: GÁBOR ANDRÁS     WOHLMUTH EMIL