fejlec4.jpg

GYÚJTÓGYERTYA

A kétütemű motorkerékpár jó üzemelésének egyik legfontosabb feltétele a helyesen megválasztott hőértékű gyújtógyertya. A Danuvia motorkerékpárokhoz Bosch 175 T/1 hőértékű gyújtógyertyát használunk. (Azért adjuk meg a Bosch-értéket, mert az összes gyújtógyertya gyárak a Bosch-értékhez viszonyítva ajánlják saját, más típusjelzéssel ellátott gyertyáikat.) A gyár által meghatározott hőértékű gyújtógyertya használata összefügg a motor teljesítményével. Nem megfelelő hőértékű gyertya esetleg öngyulladásokat, gyújtási zavarokat, súlyosabb esetben dugattyúsérülést is okozhat. A helyesen megválasztott hőértékű gyertya használata esetén, amennyiben a gyújtási fok jól van beállítva, és a porlasztókeverék beállítása is kifogástalan, az elektróda porcelán része csokoládébarna. A pólusokon rendkívüli égési nyomok nem jelentkeznek. Ha kis hőértékű gyertyát használunk, a porcelánon erős égési képződményeket találunk, és az elektródák idő előtt leégnek. (E gyertyatípus használata nagy károkat okozhat, mert kis hőértékével összefüggű öngyulladás következményeként szúróláng keletkezhet, ami esetleg dugattyú átégést is okozhat. A túl nagy hőértékű gyertya alkalmazása főleg hideg időben, gyújtási zavarokat okoz, és már rövid használat után is bekövetkezhet olajzárlat.

 

A helyesen megválasztott gyertyánál beszerelés előtt gondosan ellenőrizzük a gyertya két pólusa közötti légrést. Helyes a beállítás, ha a 0,6 mm-es hézagmérő könnyedén mozgatható a két pólus között.

 

A gyertyák elpiszkolódásának majdnem kizárólag a kis üzemi hőmérséklet az oka. Az ún. öntisztító gyertyahőmérséklet kb. 550 C°, tehát használjunk megfelelő hőértékű gyertyát.

 

ÁRNYÉKOLT GYERTYAPIPA

 

Minden motorkerékpárnál megtaláljuk a gyertyapipát. A rádió, és televízió elterjedésével ezeket a bakelit gyertya pipákat a zavarszűrős árnyékolt gyertyapipák váltották fel. Ez a gyertyapipa kettős célt szolgál. A nemzetközi előírásoknak megfelelően a televízió és rádióvételt nem zavarja (kötelező használata hazánkban is bevezetésre fog kerülni). De az árnyékolt gyertyapipa előnye még a zavarszűrésen kívül, a gyertya fegyverzetére szorosan rátapadó fémpalást a gyertyát védi nedvesség és egyéb külső behatásoktól. Ennek előnye főleg esős időben vagy esetleges mosásnál tapasztalható. A gyertyapipák átlagos élettartama 6-10000 km. A szétszedhető kivitelnél a jelzett km szám lefutása után belső szilitet kell cserélni, míg a másiknál természetszerűleg a teljes gyertyapipát kell kicserélni.

 

 

60. ábra. Árnyékolt gyertyapipa

 

ELEKTROMOS KAPCSOLÁSI VÁZLAT

 

A Danuvia motorkerékpár elektromos bekötése a kapcsolási vázlat szerinti (61. ábra). A motor esetleges szétszerelésénél, amennyiben a vezetékeket meg kell bontani, úgy az újabb bekötésnél alig nélkülözhetjük a kapcsolási vázlat utasításait. A vezetékek (amennyiben azok gyáriak) több színűek, és a színekkel könnyen ellenőrizhetjük a bekötés helyességét, ill. az újabb bekötést gyorsan végrehajthatjuk. Mint a rajzból kitűnik, a lendkerékmágnes alaplapjából három leágazás csatlakozik a központi kapcsolóba, ezek:

2. jelű gyújtás
51. jelű világítás, az
59. jelű töltés.

 

A központi kapcsolón (fentieken kívül) szám szerint az alábbi csatlakozó pólusok találhatók:

 

58. jelű hátsólámpa,
K. jelű kürt,
57. jelű reflektor,
31. jelű test,
56. jelű bilux kapcsoló,
56. jelű
a és b jelű fényváltás (bilux országúti),
30. 51. jelű akkumulátor, és töltés.

 

 

61. ábra. Elektromos bekötési vázlat

 

A vázlati rajz pontosan megmutatja a bekötési helyeket. Amennyiben tehát a motorkerékpár elektromos vezetékei nem eredetiek, úgy ha új vezetéket helyezünk be, tanácsos többszínű vezetéket használni a könnyebb bekötés, és későbbi könnyebb szerelhetőség érdekében.

 

 

125 cm3-es Danuvia motorkerékpárok
kezelése és karbantartása

Szerzők: GÁBOR ANDRÁS     WOHLMUTH EMIL