ricsi.jpg

DANUVIA 125 CM3-ES MOTORKERÉKPÁROK ÁPOLÁSA

A helyes kezelésen kívül motorkerékpárunk tartós használhatóságát gondos ápolással is elősegíthetjük. Hosszú élettartam, olcsóbb üzemelés, és megbízhatóság a szakszerű ápolás előnye. Bár a gondos ápolás fáradtságot, türelmet igényel, annak aki szereti járművét az ápolás egyben szórakozást és anyagi szempontból is hasznos időráfordítást igényel.

 

A gyártó vállalat féléves garanciát ad a kibocsátott motorkerékpárokra. Amennyiben ez idő alatt meghibásodások fordulnak elő, azok az ország területén levő bármely szerződéses műhelyben díjmentesen kijavíttathatók. Ha nagyobb javítások válnak szükségessé, ajánlatos azokat a garancia letelte után is szakműhelyekben elvégeztetni

 

M i t v i z s g á l j u n k, é s m i l y e n i d ő k ö z ö k b e n?

 

Minden menet előtt:

 

  • üzemanyagot,
  • elektromos berendezést (fék, jelzőkürt),
      1. tengelykapcsoló-emeltyű játékát (2-3 mm),
  • tömlőnyomást,
  • a két fék működését.

 

Menetközbeni megállásnál:

 

  • tömlők állapotát (hőfok, levegőnyomás, beakadt szegek)

 

Visszatérés után:

 

  • a gumikat felülvizsgáljuk (nyomás, szegek),
  • a légszűrőt megtisztítjuk (mindenekelőtt 500 km-es út után, valamint poros időben),
  • az időjárásnak megfelelően, a kerekeket megtisztítjuk. A zománc és krómozott részek meghálálják a rendszeres ápolást. Erős piszkolódást legjobb gyenge vízsugárral lemosni. Közben ügyeljünk, hogy a forró hengert, vagy villamos berendezést hideg víz ne érje. Ezután a kereket megszárítjuk, és a zománcozást megfelelő védőanyaggal kezeljük. A krómozott részeket vazelinnal bekenjük.
    1. A gép leállítása után az üzemanyag-csapot lezárjuk, hogy a következő menetnél ne legyenek indítási nehézségek.

 

Az első 500 km után:

 

  • motorkerékpárral próbajáratást végzünk, és a fékeket megvizsgáljuk,
  • a kormány holtjátékát (a kormányzárt oldva) a kormányfejnél megvizsgáljuk,
  • a tengelykapcsoló játékát megvizsgáljuk (2-3 mm a kéziemeltyűnél),
      1. az összes csavarokat a motoron, és a vázon megvizsgáljuk (Motorfelfüggesztés, az összes emeltyűk, mellső- és hátsó lengővilla, feltéttengely, sárhányó-felerősítés, mellső- és hátsó fékemelő.),
  • a láncfeszességet megvizsgáljuk, a láncokat olajozzuk,
      1. az akkumulátorsav állapotát ellenőrizzük, esetleg desztillált vízzel utántöltjük,
  • a tömlőnyomást ellenőrizzük (Az előírásos tömlőnyomás elöl 1,3 atm túlnyomás, hátul 1,7 atm túlnyomás, hátul 2,0 atm túlnyomás, (utassal).
  • a lengőtengely oldaljátékát megvizsgáljuk, és utánaállítjuk. A lengőrészeknek játékmentesnek kell lenniök,
  • a motorkerékpárral próbajáratást végzünk és meggyőződést szerzünk, megvan-e a kellő közlekedési biztonság.

 

1000 km után:

 

  • a motorkerékpárral próbajáratást végzünk, a fékeket megvizsgáljuk, esetleg utánállítjuk,
  • üzemanyag-csapot megtisztítjuk,
  • a gyertyát megvizsgáljuk (izolátorgyertyáknál az elektróda-távolság 0,6 mm),
  • a motorkerékpár kenési helyeit zsírozzuk,
      1. a tömlőnyomást ellenőrizzük (elöl 1,3 atm túlnyomás, hátul 1,7 atm túlnyomás szólóüzemnél, hátul 2,0 atm túlnyomás, utassal),
  • próbajáratást végzünk és meggyőződést szerzünk arról megvan-e a kellő közlekedési biztonság.

 

2000 km után:

 

  • próbautat teszünk, a fékeket megvizsgáljuk, esetleg utánaállítjuk,
  • a tengelykapcsolót megvizsgáljuk, esetleg utánaállítjuk,
  • a porlasztót és az üzemanyag-csapot megtisztítjuk. A porlasztóban a fúvókát és ennek szoros ülését megvizsgáljuk,
  • levesszük a hengerfejet, az olajkormot a hengerfejből és a dugattyúfenékről, valamint az átbocsájtónyílásokból kitisztítjuk,
      1. a levegőszűrőt benzinben kimossuk, utána olajjal megszórjuk, s lecsöpögni hagyjuk,
      2. a megszakító érintkező érintkező-reszelővel megtisztítjuk. Az érintkezési távolság 0,4 mm. A kenőfilcet (a megszakító bütykön) 1-2 csepp olajjal látjuk el. (Műanyagbütyök esetében ZS-100-as zsirral kenjük.)
  • a láncot megolajozzuk,
  • a kenési helyeket zsírozzuk,
  • mellső-hátsókereket és lánckerék-agyat kiszereljük, a golyóscsapágyakat csapágyzsírral feltöltjük,
  • az olajállást a hajtóműben ellenőrizzük (esetleg utántöltünk egészen a tengelykapcsoló-fedélben levő olajellenőrző nyílásig),
  • az akkumulátor sav-állását megvizsgáljuk, esetleg desztillált vizet töltünk utána,
  • a tömlőnyomást ellenőrizzük;
      1. az összes csavarokat a vázon és a motoron megvizsgáljuk, szilárdan ülnek-e. (Ezek a hengerfej, motorfelfüggesztés, az összes kiszolgáló emeltyűk, mellső rugózás és hátsó lengőrész, a sárhányó megerősítés, mellső és hátsó fékemeltyű csavarjai),
  • próbajáratást végzünk és megvizsgáljuk közlekedési biztonság szempontjából,
  • a hengerfejanyákat utánahúzzuk.

 

5000 km után:

 

  • próbajáratást végzünk, a fékeket megvizsgáljuk, esetleg utánállítjuk,
  • a tengelykapcsolót megvizsgáljuk, esetleg utánállítjuk (2-3 mm-t a kéziemeltyűn),
  • a kipufogódobot leszereljük és megtisztítjuk,
      1. a hengerfejet leszereljük, az olajkormot a hengerfejből és a dugattyúalapról, valamint az átömlőnyílásokból eltávolítjuk,
  • a porlasztót és az üzemanyag-csap vízzsákját megtisztítjuk. A légszűrőt benzinnel kimossuk, olajjal megszórjuk, és lecsepegni hagyjuk.
      1. a hajtóműben (sebességváltó) az olajat lemérjük. (MM60 0,7 l),
  • a motorkerékpárt a kenési helyeken zsírozzuk,
  • a megszakítókontaktust ellenőrizzük. (Távolság 0,4 mm.) A kenőfilcre (a megszakító bütyöknél) 1-2 csepp olajat cseppentünk. (Műanyagbütyök esetén ZS-100-as zsírral kenjük),
  • láncmenetet megvizsgáljuk, esetleg utánállítjuk, a lánckereket újra nyomraállítjuk,
  • az akkumulátor savának állapotát megvizsgáljuk, esetleg desztillált vízzel utántöltünk,
  • megvizsgáljuk, hogy a motoron és a vázon levő összes csavarok szorosan ülnek-e. (Ezek a motorfelfüggesztés, összes kiszolgáló emeltyűk, mellső és hátsó lengőrészek, feltéttengelyek, sárhányó megerősítés, mellső és hátsó fékemeltyű csavarjai),
      1. ellenőrizzük a tömlőnyomást: (elöl 1,3 atm túlnyomás, hátul 1,7 atm túlnyomás szólóüzemnél, hátul 2,0 atm túlnyomás, utassal),
  • a motorkerékpárral próbajáratást végzünk és a közlekedési biztonság szempontjából megvizsgáljuk,
  • a hengerfejanyát még egyszer meghúzzuk.

 

7500 km után:

 

  • az olajállást a hajtóműben ellenőrizzük (a tengelykapcsoló-fedélben levő ellenőrzőnyílásig feltöltjük),
  • a motorkerékpárt a kenési helyeken zsírozzuk,
  • a láncot olajozzuk,
  • ellenőrizzük a tömlőnyomást: (elöl 1,3 atm túlnyomás, hátul 1,7 atm túlnyomás szólóüzemnél, hátul 2,0 atm túlnyomás, utassal),
      1. a levegőszűrőt benzinben kimossuk, majd olajozzuk és hagyjuk lecsöpögni,
  • a gyertyát ellenőrizzük (Elektróda távolság 0,6 mm),
  • próbautat teszünk és ellenőrizzük, megvan-e a kellő közlekedési biztonság.

 

10 000 km után:

 

  • a motorkerékpárral próbautat teszünk és a fékeket megvizsgáljuk, ill. utánállítjuk
  • a hajtóműben olajat cserélünk. (Új töltésnél 0,7 l motorolajat),
  • a láncmenetet ellenőrizzük, a láncot utánállítjuk és olajozzuk, a láncvédő tömlőt olajjal megtöltjük,
  • a kipufogódobot leszereljük és megtisztítjuk,
      1. a hengerfejet és a hengert levesszük, az olajkormot a hengerfejből és a dugattyúfenékről, valamint az átömlőnyílásokból eltávolítjuk,
  • a gyertyát megtisztítjuk. (Elektródatávolság 0,6 mm.) Erősebb kopás esetén a gyertyát újjal cseréljük ki,
  • a porlasztót és az üzemanyag-csap vízzsákját kitisztítjuk,
  • a porlasztóban utánahúzzuk a fúvókát, a tűfúvókát pedig "szoros ülésre" vizsgáljuk,
  • a levegőszűrőt benzinben kimossuk, olajba áztatjuk és hagyjuk lecsepegni,
  • a motorkerékpárt a kenési helyeken zsírozzuk, a gázfogantyút a kormányról levesszük és a tolókát újra zsírozzuk,
  • a megszakító érintkezőt ellenőrizzük, távolság 0,4 mm. A megszakító bütyöknél levő kenőfilcre 1-2 csepp olajat cseppentünk. (Műanyagbütyök esetén Zs-100-as zsírral kenjük.)
  • az akkumulátorsav állapotát megvizsgáljuk, esetleg desztillált vizet öntünk utána,
  • a motoron és a vázon levő összes csavarokat megvizsgáljuk, feszesen ülnek-e
  • mellső és hátsó kereket, valamint a lánckerék-agyat szereljük ki. Az összes golyóscsapágyakat lássuk el golyóscsapágy-zsírral,
  • a kormány játékát a kormányfejen vizsgáljuk meg, a kormányzárat oldjuk,
  • vizsgáljuk meg a tömlőnyomást,
  • motorkerékpárral végezzünk próbajáratást és vizsgáljuk meg a közlekedési biztonság szempontjából,
  • a hengerfejanyát még egyszer húzzuk meg.

 

125 cm3-es Danuvia motorkerékpárok
kezelése és karbantartása

Szerzők: GÁBOR ANDRÁS     WOHLMUTH EMIL