DANUVIA 125 CM3-ES MOTORKERÉKPÁROK ÁPOLÁSA
A helyes kezelésen kívül motorkerékpárunk tartós használhatóságát gondos ápolással is elősegíthetjük. Hosszú élettartam, olcsóbb üzemelés, és megbízhatóság a szakszerű ápolás előnye. Bár a gondos ápolás fáradtságot, türelmet igényel, annak aki szereti járművét az ápolás egyben szórakozást és anyagi szempontból is hasznos időráfordítást igényel.
A gyártó vállalat féléves garanciát ad a kibocsátott motorkerékpárokra. Amennyiben ez idő alatt meghibásodások fordulnak elő, azok az ország területén levő bármely szerződéses műhelyben díjmentesen kijavíttathatók. Ha nagyobb javítások válnak szükségessé, ajánlatos azokat a garancia letelte után is szakműhelyekben elvégeztetni
M i t v i z s g á l j u n k, é s m i l y e n i d ő k ö z ö k b e n?
Minden menet előtt:
- üzemanyagot,
- elektromos berendezést (fék, jelzőkürt),
- tengelykapcsoló-emeltyű játékát (2-3 mm),
- tömlőnyomást,
- a két fék működését.
Menetközbeni megállásnál:
- tömlők állapotát (hőfok, levegőnyomás, beakadt szegek)
Visszatérés után:
- a gumikat felülvizsgáljuk (nyomás, szegek),
- a légszűrőt megtisztítjuk (mindenekelőtt 500 km-es út után, valamint poros időben),
- az időjárásnak megfelelően, a kerekeket megtisztítjuk. A zománc és krómozott részek meghálálják a rendszeres ápolást. Erős piszkolódást legjobb gyenge vízsugárral lemosni. Közben ügyeljünk, hogy a forró hengert, vagy villamos berendezést hideg víz ne érje. Ezután a kereket megszárítjuk, és a zománcozást megfelelő védőanyaggal kezeljük. A krómozott részeket vazelinnal bekenjük.
- A gép leállítása után az üzemanyag-csapot lezárjuk, hogy a következő menetnél ne legyenek indítási nehézségek.
Az első 500 km után:
- motorkerékpárral próbajáratást végzünk, és a fékeket megvizsgáljuk,
- a kormány holtjátékát (a kormányzárt oldva) a kormányfejnél megvizsgáljuk,
- a tengelykapcsoló játékát megvizsgáljuk (2-3 mm a kéziemeltyűnél),
- az összes csavarokat a motoron, és a vázon megvizsgáljuk (Motorfelfüggesztés, az összes emeltyűk, mellső- és hátsó lengővilla, feltéttengely, sárhányó-felerősítés, mellső- és hátsó fékemelő.),
- a láncfeszességet megvizsgáljuk, a láncokat olajozzuk,
- az akkumulátorsav állapotát ellenőrizzük, esetleg desztillált vízzel utántöltjük,
- a tömlőnyomást ellenőrizzük (Az előírásos tömlőnyomás elöl 1,3 atm túlnyomás, hátul 1,7 atm túlnyomás, hátul 2,0 atm túlnyomás, (utassal).
- a lengőtengely oldaljátékát megvizsgáljuk, és utánaállítjuk. A lengőrészeknek játékmentesnek kell lenniök,
- a motorkerékpárral próbajáratást végzünk és meggyőződést szerzünk, megvan-e a kellő közlekedési biztonság.
1000 km után:
- a motorkerékpárral próbajáratást végzünk, a fékeket megvizsgáljuk, esetleg utánállítjuk,
- üzemanyag-csapot megtisztítjuk,
- a gyertyát megvizsgáljuk (izolátorgyertyáknál az elektróda-távolság 0,6 mm),
- a motorkerékpár kenési helyeit zsírozzuk,
- a tömlőnyomást ellenőrizzük (elöl 1,3 atm túlnyomás, hátul 1,7 atm túlnyomás szólóüzemnél, hátul 2,0 atm túlnyomás, utassal),
- próbajáratást végzünk és meggyőződést szerzünk arról megvan-e a kellő közlekedési biztonság.
2000 km után:
- próbautat teszünk, a fékeket megvizsgáljuk, esetleg utánaállítjuk,
- a tengelykapcsolót megvizsgáljuk, esetleg utánaállítjuk,
- a porlasztót és az üzemanyag-csapot megtisztítjuk. A porlasztóban a fúvókát és ennek szoros ülését megvizsgáljuk,
- levesszük a hengerfejet, az olajkormot a hengerfejből és a dugattyúfenékről, valamint az átbocsájtónyílásokból kitisztítjuk,
- a levegőszűrőt benzinben kimossuk, utána olajjal megszórjuk, s lecsöpögni hagyjuk,
- a megszakító érintkező érintkező-reszelővel megtisztítjuk. Az érintkezési távolság 0,4 mm. A kenőfilcet (a megszakító bütykön) 1-2 csepp olajjal látjuk el. (Műanyagbütyök esetében ZS-100-as zsirral kenjük.)
- a láncot megolajozzuk,
- a kenési helyeket zsírozzuk,
- mellső-hátsókereket és lánckerék-agyat kiszereljük, a golyóscsapágyakat csapágyzsírral feltöltjük,
- az olajállást a hajtóműben ellenőrizzük (esetleg utántöltünk egészen a tengelykapcsoló-fedélben levő olajellenőrző nyílásig),
- az akkumulátor sav-állását megvizsgáljuk, esetleg desztillált vizet töltünk utána,
- a tömlőnyomást ellenőrizzük;
- az összes csavarokat a vázon és a motoron megvizsgáljuk, szilárdan ülnek-e. (Ezek a hengerfej, motorfelfüggesztés, az összes kiszolgáló emeltyűk, mellső rugózás és hátsó lengőrész, a sárhányó megerősítés, mellső és hátsó fékemeltyű csavarjai),
- próbajáratást végzünk és megvizsgáljuk közlekedési biztonság szempontjából,
- a hengerfejanyákat utánahúzzuk.
5000 km után:
- próbajáratást végzünk, a fékeket megvizsgáljuk, esetleg utánállítjuk,
- a tengelykapcsolót megvizsgáljuk, esetleg utánállítjuk (2-3 mm-t a kéziemeltyűn),
- a kipufogódobot leszereljük és megtisztítjuk,
- a hengerfejet leszereljük, az olajkormot a hengerfejből és a dugattyúalapról, valamint az átömlőnyílásokból eltávolítjuk,
- a porlasztót és az üzemanyag-csap vízzsákját megtisztítjuk. A légszűrőt benzinnel kimossuk, olajjal megszórjuk, és lecsepegni hagyjuk.
- a hajtóműben (sebességváltó) az olajat lemérjük. (MM60 0,7 l),
- a motorkerékpárt a kenési helyeken zsírozzuk,
- a megszakítókontaktust ellenőrizzük. (Távolság 0,4 mm.) A kenőfilcre (a megszakító bütyöknél) 1-2 csepp olajat cseppentünk. (Műanyagbütyök esetén ZS-100-as zsírral kenjük),
- láncmenetet megvizsgáljuk, esetleg utánállítjuk, a lánckereket újra nyomraállítjuk,
- az akkumulátor savának állapotát megvizsgáljuk, esetleg desztillált vízzel utántöltünk,
- megvizsgáljuk, hogy a motoron és a vázon levő összes csavarok szorosan ülnek-e. (Ezek a motorfelfüggesztés, összes kiszolgáló emeltyűk, mellső és hátsó lengőrészek, feltéttengelyek, sárhányó megerősítés, mellső és hátsó fékemeltyű csavarjai),
- ellenőrizzük a tömlőnyomást: (elöl 1,3 atm túlnyomás, hátul 1,7 atm túlnyomás szólóüzemnél, hátul 2,0 atm túlnyomás, utassal),
- a motorkerékpárral próbajáratást végzünk és a közlekedési biztonság szempontjából megvizsgáljuk,
- a hengerfejanyát még egyszer meghúzzuk.
7500 km után:
- az olajállást a hajtóműben ellenőrizzük (a tengelykapcsoló-fedélben levő ellenőrzőnyílásig feltöltjük),
- a motorkerékpárt a kenési helyeken zsírozzuk,
- a láncot olajozzuk,
- ellenőrizzük a tömlőnyomást: (elöl 1,3 atm túlnyomás, hátul 1,7 atm túlnyomás szólóüzemnél, hátul 2,0 atm túlnyomás, utassal),
- a levegőszűrőt benzinben kimossuk, majd olajozzuk és hagyjuk lecsöpögni,
- a gyertyát ellenőrizzük (Elektróda távolság 0,6 mm),
- próbautat teszünk és ellenőrizzük, megvan-e a kellő közlekedési biztonság.
10 000 km után:
- a motorkerékpárral próbautat teszünk és a fékeket megvizsgáljuk, ill. utánállítjuk
- a hajtóműben olajat cserélünk. (Új töltésnél 0,7 l motorolajat),
- a láncmenetet ellenőrizzük, a láncot utánállítjuk és olajozzuk, a láncvédő tömlőt olajjal megtöltjük,
- a kipufogódobot leszereljük és megtisztítjuk,
- a hengerfejet és a hengert levesszük, az olajkormot a hengerfejből és a dugattyúfenékről, valamint az átömlőnyílásokból eltávolítjuk,
- a gyertyát megtisztítjuk. (Elektródatávolság 0,6 mm.) Erősebb kopás esetén a gyertyát újjal cseréljük ki,
- a porlasztót és az üzemanyag-csap vízzsákját kitisztítjuk,
- a porlasztóban utánahúzzuk a fúvókát, a tűfúvókát pedig "szoros ülésre" vizsgáljuk,
- a levegőszűrőt benzinben kimossuk, olajba áztatjuk és hagyjuk lecsepegni,
- a motorkerékpárt a kenési helyeken zsírozzuk, a gázfogantyút a kormányról levesszük és a tolókát újra zsírozzuk,
- a megszakító érintkezőt ellenőrizzük, távolság 0,4 mm. A megszakító bütyöknél levő kenőfilcre 1-2 csepp olajat cseppentünk. (Műanyagbütyök esetén Zs-100-as zsírral kenjük.)
- az akkumulátorsav állapotát megvizsgáljuk, esetleg desztillált vizet öntünk utána,
- a motoron és a vázon levő összes csavarokat megvizsgáljuk, feszesen ülnek-e
- mellső és hátsó kereket, valamint a lánckerék-agyat szereljük ki. Az összes golyóscsapágyakat lássuk el golyóscsapágy-zsírral,
- a kormány játékát a kormányfejen vizsgáljuk meg, a kormányzárat oldjuk,
- vizsgáljuk meg a tömlőnyomást,
- motorkerékpárral végezzünk próbajáratást és vizsgáljuk meg a közlekedési biztonság szempontjából,
- a hengerfejanyát még egyszer húzzuk meg.
125 cm3-es Danuvia motorkerékpárok
kezelése és karbantartása
Szerzők: GÁBOR ANDRÁS WOHLMUTH EMIL