fejlec4.jpg

HASZNOS TANÁCSOK

Akik szeretek motorjukkal hosszú túrákat tenni (sokan vannak ilyenek) azoknál örökösen problémát jelent a túrához szükséges holmik szállítása. A hátizsák nem oldja meg a problémát, mert az utas hátán levő súly tehetetlensége a kormányzást bizonytalanná teszi. A magyar közlekedési szabályok szerint nem szabad a benzintartályon csomagot szállítani. Ma már külföldön mindenhol a motorkerékpárok kereskedelmi forgalomban vásárolható poggyásztartóval vannak ellátva. Nálunk is tervezik ezek iparszerű gyártását, de jelenleg a csomagtartókat még csak barkácsolva, maguk az üzemelők készítik.

 

Ennek a megkönnyítésére javasoljuk az alábbi ábra szerinti csomagtartó alkalmazását, ill. elkészítését.

 

 

62. ábra. Csomagtartó elöl-, oldal és felülnézete

 

Az oldal- és felülnézeti rajzból jól látható, hogy a csomagtartó szabályozható. Nagyobb poggyász szállítása esetén a hátsórész hüvelyéből kihúzható és oldalcsavarral a kívánt állásban rögzíthető. Városi közlekedésnél, vagy kisebb csomag szállításánál a csomagtartót teljesen visszatolva, nyugalmi helyzetébe lehet visszaállítani.

 

A 63. ábrából látható az álló és mozgórész vezetése és a rögzítő csavar elhelyezése.

 

 

63. ábra. Csomagtartó elöl-, oldal és felülnézete

 

 

 

ELSŐ, HÁTSÓ SÁRVÉDŐTOLDAT

 

Nagyobb távolság megtétele esetén célszerű első és hátsó sárvédő toldatot alkalmazni. A sárvédőtoldat megvédi mind a vezetőt, mind pedig a hátsó utast az út szennyeződéseitől. Erre a célra a Pannonia motorkerékpárgyár gyárt egy sárvédőtoldatot, amely a Danuvia motorkerékpárra is felszerelhető. A sárvédő toldatot mind az első, mind a hátsó sárvédőhöz három anyáscsavar segítségével szerelhetjük fel fel, 2 db lemezszorító közbeiktatásával. A sárvédő kb. 150 mm széles, és 180 mm magas.

 

A téli motorozás kedvelői részére feltétlenül nagy védelmet nyújt a megfelelően kialakított lábvédő. A lábvédő anyaga 0,7-1 mm-es alumínium, vagy vas (esetleg műanyag) lemez. Ezt úgy kell kialakítani, hogy a motor tulajdonosának a lábtartóhoz viszonyított térdmagasságig érjen a felső széle.

 

Az alsórész megfelelően kiképzett két felerősítő szárnyához erősítjük és a lábtartó gumi külső és belső részéhez csatlakoztatjuk. A felsőrészt külön bilincs segítségével a bölcsővázhoz erősítjük. A lábtartó kiképzésénél ügyelni kell arra, hogy a lemez izomdarab ne akadályozza a henger hűtését.

 

A LÁNC ÁPOLÁSA

 

Az erőátviteli szervek legjobban igénybevett része a lánc, ezért ennek karbantartására nagy gondot fordítsunk. Minden 1000 km után petróleumba mártott ecsettel mossuk le, majd 70-80°-ra melegített grafitos faggyúban (60 dkg faggyú, 15 dkg grafitpehely) 10 percig mozgatva főzzük. A faggyúból kiemelve felakasztjuk és a felesleget lefolyatjuk.

 

A lánc helyes beállítására nagyon ügyeljünk, mert a túl feszes lánc rongálja a lánckereket, sok energiát emészt fel és így a motor teljesítőképessége csökken. A laza lánc viszont verődik és rángatása folytán töréseket idézhet elő.

 

A lánc akkor van helyesen beállítva, ha egyik ágát 15-20 mm mélyre ujjunkkal be tudjuk nyomni.

 

CSAPSZEGPERSELY KIHÚZÓ

 

A 64. ábra szerint használhatunk saját szerszámot

 

 

64. ábra. Csapszegpersely kihúzó

 

 

125 cm3-es Danuvia motorkerékpárok
kezelése és karbantartása

Szerzők: GÁBOR ANDRÁS     WOHLMUTH EMIL

 

DANUVIA 125 CM3-ES MOTORKERÉKPÁROK ÁPOLÁSA

A helyes kezelésen kívül motorkerékpárunk tartós használhatóságát gondos ápolással is elősegíthetjük. Hosszú élettartam, olcsóbb üzemelés, és megbízhatóság a szakszerű ápolás előnye. Bár a gondos ápolás fáradtságot, türelmet igényel, annak aki szereti járművét az ápolás egyben szórakozást és anyagi szempontból is hasznos időráfordítást igényel.

 

A gyártó vállalat féléves garanciát ad a kibocsátott motorkerékpárokra. Amennyiben ez idő alatt meghibásodások fordulnak elő, azok az ország területén levő bármely szerződéses műhelyben díjmentesen kijavíttathatók. Ha nagyobb javítások válnak szükségessé, ajánlatos azokat a garancia letelte után is szakműhelyekben elvégeztetni

 

M i t v i z s g á l j u n k, é s m i l y e n i d ő k ö z ö k b e n?

 

Minden menet előtt:

 

  • üzemanyagot,
  • elektromos berendezést (fék, jelzőkürt),
      1. tengelykapcsoló-emeltyű játékát (2-3 mm),
  • tömlőnyomást,
  • a két fék működését.

 

Menetközbeni megállásnál:

 

  • tömlők állapotát (hőfok, levegőnyomás, beakadt szegek)

 

Visszatérés után:

 

  • a gumikat felülvizsgáljuk (nyomás, szegek),
  • a légszűrőt megtisztítjuk (mindenekelőtt 500 km-es út után, valamint poros időben),
  • az időjárásnak megfelelően, a kerekeket megtisztítjuk. A zománc és krómozott részek meghálálják a rendszeres ápolást. Erős piszkolódást legjobb gyenge vízsugárral lemosni. Közben ügyeljünk, hogy a forró hengert, vagy villamos berendezést hideg víz ne érje. Ezután a kereket megszárítjuk, és a zománcozást megfelelő védőanyaggal kezeljük. A krómozott részeket vazelinnal bekenjük.
    1. A gép leállítása után az üzemanyag-csapot lezárjuk, hogy a következő menetnél ne legyenek indítási nehézségek.

 

Az első 500 km után:

 

  • motorkerékpárral próbajáratást végzünk, és a fékeket megvizsgáljuk,
  • a kormány holtjátékát (a kormányzárt oldva) a kormányfejnél megvizsgáljuk,
  • a tengelykapcsoló játékát megvizsgáljuk (2-3 mm a kéziemeltyűnél),
      1. az összes csavarokat a motoron, és a vázon megvizsgáljuk (Motorfelfüggesztés, az összes emeltyűk, mellső- és hátsó lengővilla, feltéttengely, sárhányó-felerősítés, mellső- és hátsó fékemelő.),
  • a láncfeszességet megvizsgáljuk, a láncokat olajozzuk,
      1. az akkumulátorsav állapotát ellenőrizzük, esetleg desztillált vízzel utántöltjük,
  • a tömlőnyomást ellenőrizzük (Az előírásos tömlőnyomás elöl 1,3 atm túlnyomás, hátul 1,7 atm túlnyomás, hátul 2,0 atm túlnyomás, (utassal).
  • a lengőtengely oldaljátékát megvizsgáljuk, és utánaállítjuk. A lengőrészeknek játékmentesnek kell lenniök,
  • a motorkerékpárral próbajáratást végzünk és meggyőződést szerzünk, megvan-e a kellő közlekedési biztonság.

 

1000 km után:

 

  • a motorkerékpárral próbajáratást végzünk, a fékeket megvizsgáljuk, esetleg utánállítjuk,
  • üzemanyag-csapot megtisztítjuk,
  • a gyertyát megvizsgáljuk (izolátorgyertyáknál az elektróda-távolság 0,6 mm),
  • a motorkerékpár kenési helyeit zsírozzuk,
      1. a tömlőnyomást ellenőrizzük (elöl 1,3 atm túlnyomás, hátul 1,7 atm túlnyomás szólóüzemnél, hátul 2,0 atm túlnyomás, utassal),
  • próbajáratást végzünk és meggyőződést szerzünk arról megvan-e a kellő közlekedési biztonság.

 

2000 km után:

 

  • próbautat teszünk, a fékeket megvizsgáljuk, esetleg utánaállítjuk,
  • a tengelykapcsolót megvizsgáljuk, esetleg utánaállítjuk,
  • a porlasztót és az üzemanyag-csapot megtisztítjuk. A porlasztóban a fúvókát és ennek szoros ülését megvizsgáljuk,
  • levesszük a hengerfejet, az olajkormot a hengerfejből és a dugattyúfenékről, valamint az átbocsájtónyílásokból kitisztítjuk,
      1. a levegőszűrőt benzinben kimossuk, utána olajjal megszórjuk, s lecsöpögni hagyjuk,
      2. a megszakító érintkező érintkező-reszelővel megtisztítjuk. Az érintkezési távolság 0,4 mm. A kenőfilcet (a megszakító bütykön) 1-2 csepp olajjal látjuk el. (Műanyagbütyök esetében ZS-100-as zsirral kenjük.)
  • a láncot megolajozzuk,
  • a kenési helyeket zsírozzuk,
  • mellső-hátsókereket és lánckerék-agyat kiszereljük, a golyóscsapágyakat csapágyzsírral feltöltjük,
  • az olajállást a hajtóműben ellenőrizzük (esetleg utántöltünk egészen a tengelykapcsoló-fedélben levő olajellenőrző nyílásig),
  • az akkumulátor sav-állását megvizsgáljuk, esetleg desztillált vizet töltünk utána,
  • a tömlőnyomást ellenőrizzük;
      1. az összes csavarokat a vázon és a motoron megvizsgáljuk, szilárdan ülnek-e. (Ezek a hengerfej, motorfelfüggesztés, az összes kiszolgáló emeltyűk, mellső rugózás és hátsó lengőrész, a sárhányó megerősítés, mellső és hátsó fékemeltyű csavarjai),
  • próbajáratást végzünk és megvizsgáljuk közlekedési biztonság szempontjából,
  • a hengerfejanyákat utánahúzzuk.

 

5000 km után:

 

  • próbajáratást végzünk, a fékeket megvizsgáljuk, esetleg utánállítjuk,
  • a tengelykapcsolót megvizsgáljuk, esetleg utánállítjuk (2-3 mm-t a kéziemeltyűn),
  • a kipufogódobot leszereljük és megtisztítjuk,
      1. a hengerfejet leszereljük, az olajkormot a hengerfejből és a dugattyúalapról, valamint az átömlőnyílásokból eltávolítjuk,
  • a porlasztót és az üzemanyag-csap vízzsákját megtisztítjuk. A légszűrőt benzinnel kimossuk, olajjal megszórjuk, és lecsepegni hagyjuk.
      1. a hajtóműben (sebességváltó) az olajat lemérjük. (MM60 0,7 l),
  • a motorkerékpárt a kenési helyeken zsírozzuk,
  • a megszakítókontaktust ellenőrizzük. (Távolság 0,4 mm.) A kenőfilcre (a megszakító bütyöknél) 1-2 csepp olajat cseppentünk. (Műanyagbütyök esetén ZS-100-as zsírral kenjük),
  • láncmenetet megvizsgáljuk, esetleg utánállítjuk, a lánckereket újra nyomraállítjuk,
  • az akkumulátor savának állapotát megvizsgáljuk, esetleg desztillált vízzel utántöltünk,
  • megvizsgáljuk, hogy a motoron és a vázon levő összes csavarok szorosan ülnek-e. (Ezek a motorfelfüggesztés, összes kiszolgáló emeltyűk, mellső és hátsó lengőrészek, feltéttengelyek, sárhányó megerősítés, mellső és hátsó fékemeltyű csavarjai),
      1. ellenőrizzük a tömlőnyomást: (elöl 1,3 atm túlnyomás, hátul 1,7 atm túlnyomás szólóüzemnél, hátul 2,0 atm túlnyomás, utassal),
  • a motorkerékpárral próbajáratást végzünk és a közlekedési biztonság szempontjából megvizsgáljuk,
  • a hengerfejanyát még egyszer meghúzzuk.

 

7500 km után:

 

  • az olajállást a hajtóműben ellenőrizzük (a tengelykapcsoló-fedélben levő ellenőrzőnyílásig feltöltjük),
  • a motorkerékpárt a kenési helyeken zsírozzuk,
  • a láncot olajozzuk,
  • ellenőrizzük a tömlőnyomást: (elöl 1,3 atm túlnyomás, hátul 1,7 atm túlnyomás szólóüzemnél, hátul 2,0 atm túlnyomás, utassal),
      1. a levegőszűrőt benzinben kimossuk, majd olajozzuk és hagyjuk lecsöpögni,
  • a gyertyát ellenőrizzük (Elektróda távolság 0,6 mm),
  • próbautat teszünk és ellenőrizzük, megvan-e a kellő közlekedési biztonság.

 

10 000 km után:

 

  • a motorkerékpárral próbautat teszünk és a fékeket megvizsgáljuk, ill. utánállítjuk
  • a hajtóműben olajat cserélünk. (Új töltésnél 0,7 l motorolajat),
  • a láncmenetet ellenőrizzük, a láncot utánállítjuk és olajozzuk, a láncvédő tömlőt olajjal megtöltjük,
  • a kipufogódobot leszereljük és megtisztítjuk,
      1. a hengerfejet és a hengert levesszük, az olajkormot a hengerfejből és a dugattyúfenékről, valamint az átömlőnyílásokból eltávolítjuk,
  • a gyertyát megtisztítjuk. (Elektródatávolság 0,6 mm.) Erősebb kopás esetén a gyertyát újjal cseréljük ki,
  • a porlasztót és az üzemanyag-csap vízzsákját kitisztítjuk,
  • a porlasztóban utánahúzzuk a fúvókát, a tűfúvókát pedig "szoros ülésre" vizsgáljuk,
  • a levegőszűrőt benzinben kimossuk, olajba áztatjuk és hagyjuk lecsepegni,
  • a motorkerékpárt a kenési helyeken zsírozzuk, a gázfogantyút a kormányról levesszük és a tolókát újra zsírozzuk,
  • a megszakító érintkezőt ellenőrizzük, távolság 0,4 mm. A megszakító bütyöknél levő kenőfilcre 1-2 csepp olajat cseppentünk. (Műanyagbütyök esetén Zs-100-as zsírral kenjük.)
  • az akkumulátorsav állapotát megvizsgáljuk, esetleg desztillált vizet öntünk utána,
  • a motoron és a vázon levő összes csavarokat megvizsgáljuk, feszesen ülnek-e
  • mellső és hátsó kereket, valamint a lánckerék-agyat szereljük ki. Az összes golyóscsapágyakat lássuk el golyóscsapágy-zsírral,
  • a kormány játékát a kormányfejen vizsgáljuk meg, a kormányzárat oldjuk,
  • vizsgáljuk meg a tömlőnyomást,
  • motorkerékpárral végezzünk próbajáratást és vizsgáljuk meg a közlekedési biztonság szempontjából,
  • a hengerfejanyát még egyszer húzzuk meg.

 

125 cm3-es Danuvia motorkerékpárok
kezelése és karbantartása

Szerzők: GÁBOR ANDRÁS     WOHLMUTH EMIL

 

 

A GYÚJTÓBERENDEZÉS MŰKÖDÉSE ÉS BEÁLLÍTÁSA

 

A Danuvia motorkerékpárok 25 W teljesítményű, és közvetlenül a forgattyústengelyről való meghajtású ÁVF GV 4-25/6-os lendkerékmágnessel vannak ellátva.

 

LENDKERÉKMÁGNES

 

A lendkerékmágnes lényegében váltóáramú generátor. A forgás következtében a beépített tekercsekben váltóáram gerjed, ezért a töltőtekercs által szolgáltatott áram csak szelén-egyenirányító közbeiktatásával használható fel az akkumulátor töltésére.

 

A lendkerékmágnes állórészből, és forgórészből áll.

 

A lendkerékmágnes jobbra forgó. Minden fordulatra csak egy-egy megszakítást eredményez. A gyújtás időpontja az alaplap elállításával szabályozható. Ha a gyújtás mértéke (foka) nem megfelelő, az alaplaprögzítő csavarokat fellazítjuk, és a kívánt irányban az alaplapot elfordítjuk. Amennyiben több előgyújtást kívánunk adni, az alaplapot balra, ellenkező esetben jobbra kell fordítani.

 

 

58. ábra. A gyújtásmegszakító állítása

 

Helytelenül beállított megszakító hézag esetén a nagyobb hézag emeli, a kisebb hézag pedig csökkenti az előgyújtás mértékét.

 

Ha a jobb oldali motorházfélt leszereljük, előttünk áll a motor forgattyústengelyére kúpos illeszkedéssel rászerelt lendkerékmágneses gyújtó és világító berendezés.

 

Részei: a forgattyústengelyre szerelt permanens mágneskoszorú, és az állórész. A mágneskoszorú 6 db alumínium-nikkel ötvözetből készült mágnes szegmensét a lágyvas pólus-saruk süllyesztettfejű csavarok segítségével rögzítik a könnyűfém ház belsejébe. A mágnesagy egyben megszakító bütyök is, ezért a főtengelyhez viszonyított helyzetét a tájolócsap határozza meg. Az állórészben négy tekercset találunk. Ebből egy a nagyfeszültségű gyújtószikrát szolgáltatja, kettő (párhuzamosan kapcsolva) a 6 V 25 W világítást tápláljam a negyedik pedig a lámpafejben elhelyezett szelén-egyenirányító cellán keresztül az akkumulátor töltőáramát termeli. Az állórész alaplemezén van a gyújtásmegszakító és a kondenzátor.

 

A mágneskoszorú leszerelésekor a főtengelyen levő M12-es balmenetű anyát a biztosító alátét kiegyenesítése után 19 mm-es csőkulccsal lecsavarjuk. A lendkerék-agyba becsavarjuk a lendkerék lehúzót, ezt 22 mm-es villáskulccsal megfogva, a lehúzó csavarját addig csavarjuk, amíg a lendkereket a főtengely kúpjáról le nem emeljük. Amikor a kúp oldása bekövetkezik, a mágneskoszorút a lehúzónál fogva kézzel lehúzhatjuk.

 

Az állórész leemelésekor a jobb oldali motorházfélen három kivezető van. A kivezetőn 9 mm-es villáskulccsal az anyákat lehajtjuk, majd a kivezetőket bebújtatjuk. Az állórész három darab M5-ös anyáját 9 mm-es csőkulccsal oldjuk, majd az állórészt egy pontozóval a motorházzal összejelöljük az utólagos előgyújtás beállításának megkönnyítése céljából, végül az állórészt leemeljük.

 

A LENDKERÉKMÁGNES FELSZERELÉSE, ELŐGYÚJTÁS BEÁLLÍTÁSA

 

A motor 3,6-4,0 mm előgyújtással ad jó teljesítményt. Az elforgatható alaplemez rögzítő csavarjait a felszerelt lendkerék-koszorú eltakarja, ezért az előgyújtás beállítása három munkamenetben a következő módon történik:

 

  • alaplemez beállítása,
  • a forgórész ideiglenes felütése,
  • a gyújtáshelyzet ellenőrzése.

 

Először felszereljük az alaplemezt. Az M5-ös anyákat lazán lehúzzuk, a lendkerék-koszorút a főtengely kúpjára illesztjük (ügyelve arra, hogy a tájolócsap az agy hornyába illeszkedjék). Az agyat gumikalapáccsal vagy szerszámnyéllel enyhén megütjük, hogy a kúpfelület elhelyezkedjék. Az előgyújtás mértékét a hengerfej levétele nélkül is egyszerűen ellenőrizhetjük, ha a hengerfej furatának bedugjuk a hajtóvasat, és a motor jobbra forgatásával a felső holtpontot megkeressük. A felső holtpont megkeresése után a lendkereket balra forgatjuk a 3,6-4,0 mm-es előgyújtásnak megfelelően. A megszakító beállításához 6 V 25 W-os próbaizzót használjunk. Ezt 6 V-os akkumulátor pozitív sarkára és a mágnes két kivezetőjére kötjük. Amikor a negatív sarkot a váz testéhez kötjük, a lámpa kigyullad, és fényesen világít, ha a megszakító zárva van. A lendkerék-koszorú elforgatásakor azonban a megszakító bütyök a két érintkező (és egyben a gyújtás primer tekercsnek) zárlatát megszakítja, ettől kezdve a próbalámpa halványabban világít, mert áramköre a gyújtótekercsen át záródik. Ismét fényesen világít, amikor a megszakító kalapács záródik. Jól állítottuk be a gyújtást, ha a lendkerékmágnes-koszorút (az óra járásával megegyező irányban) jobbra forgatva a lámpa éppen akkor halványodik el, amikor a gyújtás a kívánt értéken van.

 

A MEGSZAKÍTÓ BEÁLLÍTÁSA

 

A motor gyújtása szempontjából igen fontos a megszakító helyes beállítása. Ezt a műveletet közvetlenül a gyújtásbeállítás előtt kell elvégezni, ha pedig a megszakítás állítása a gyújtásbeállítástól függetlenül válik szükségessé, úgy a megszakítóhézag helyes beállítása után ajánlatos az előgyújtás fokát ellenőrizni. A beállítás módja a következő:

 

A megszakító üllő nagyobbfejű csavarját 1/4 fordulattal meglazítjuk, majd műszerész csavarhúzóval a kisebbfejű excenter csapot addig forgatjuk, amíg az üllő a kívánt távolságba kerül. Ezután az üllő rögzítő csavarját meghúzzuk, és a beállítás helyességét ellenőrizzük. Természetesen ezt a műveletet a megszakítás rögzített pillanatában végezzük. A megszakítóhézag helyes hézaga 0,3-0,5 mm között kell, hogy legyen. Felhívjuk a figyelmet, hogy a rögzítőcsavart beállítás előtt túlságosan ne lazítsuk meg, mert ez munkánkat megnehezíti, tekintettel arra, hogy meghúzásnál a beállítási hézag megváltozik.

A MEGSZAKÍTÓ KALAPÁCS ÉS ÜLLŐ KICSERÉLÉSE

 

A megszakító kalapács és üllő wolfram lapkája hosszabb üzemelés után az elektromos ív hatására leég. Időközönkint cseréje feltétlenül szükséges.

 

A cseréhez a lendkerékmágnes-koszorút (forgórészt) le kell szerelni. Leszerelés után a megszakító kalapács forgástengelyén levő biztosító rugót, valamint alátétjét hegyes fogóval leemeljük. A megszakító rugójának felhasított végét rögzítő anyás csavar meglazítása után a csatlakozó kábelek alátétjei közül a megszakító kalapácsot kiemelhetjük, és ezzel a rugó a megszakító kalapács forgástengelyéről is lejön. Ezután csavarjuk ki az üllőt rögzítő csavart, így az üllő is a rugólapra szerelt kenőfilccel együtt elszabadul az alaplaptól. Ha a wolfram érintkezőknél csak beégéseket tapasztalunk, úgy azok lecsiszolása után újra használhatóvá válnak.

 

A csiszolásnál ügyelni kell arra, hogy a visszaszerelésnél a lapfelületek teljes érintkezése meglegyen. Ha az érintkezés nem központos, újabb beégés következhet be. Beégés alatt nem a szürke, matt felületet értjük, hanem ha mély égési felület vagy domborulat jelentkezik a wolfram lapkák felületén.

 

A MEGSZAKÍTÓ KALAPÁCS ÉS ÜLLŐ BESZERELÉSE

 

A beszerelés sorrendje a kiszerelés fordítottja. Ezzel kapcsolatban a következőkre kell ügyelni: Beszerelés előtt a megszakító kalapács forgástengelyére tegyünk egy kevés hőálló zsírt. (A továbbiakban a kalapács bakelit perselye kenést nem igényel.) Az üllő visszaszerelésénél ügyelni kell, hogy az excentrikus állítócsap a helyére kerüljön. A megszakító kalapács rugójának visszaszerelésekor a legnagyobb gondossággal járjunk el; ellenőrizzük, hogy a tartóbak mindkét oldalán és a furatban a szigetelő alátétek épek-e. Csak ezután akasszuk vissza a megszakító rugót a helyére. A beszerelt megszakító, valamint az üllő érintkező felületeit az olajnyomoktól tiszta vászondarabbal tisztítsuk meg.

 

KONDENZÁTOR CSERE

 

A kondenzátor cseréhez is le kell húzni a forgórészt. Ehhez először a kondenzátorhoz vezető huzal forrasztását pákával leolvasztjuk és a mágnes alaplemezéből a rossz kondenzátort kihúzzuk. (Amennyiben túl szorosan feküdne helyén, úgy az alaplemezből egy tüske segítségével hátulról kiütjük.) Az új kondenzátort behelyezzük. Ha nem állna a helyén kellő szilárdsággal, úgy az alaplemez öntvény megfelelő irányú tömörítése után rögzítjük. Végül a vezetéket végig a helyére visszaforrasztjuk.

 

GYÚJTÓTEKERCS CSERE

 

A gyújtótekercset 2 db hengerfejű csavar rögzíti az alaplemezen. A megszakítóhoz vezető szigetelt huzal bontása után csavarjuk ki a rögzítő csavarokat, utána már a gyújtótekercs az alaplemezről leemelhető. Visszaszerelésnél ügyeljünk arra, hogy a megszakítóhoz vezető huzal eredeti helyére kerüljön, és sehol se legyen a megszakító kalapács, vagy a lendkerék-agy mozgási területén.

 

 

125 cm3-es Danuvia motorkerékpárok
kezelése és karbantartása

Szerzők: GÁBOR ANDRÁS     WOHLMUTH EMIL

 

GYÚJTÓGYERTYA

A kétütemű motorkerékpár jó üzemelésének egyik legfontosabb feltétele a helyesen megválasztott hőértékű gyújtógyertya. A Danuvia motorkerékpárokhoz Bosch 175 T/1 hőértékű gyújtógyertyát használunk. (Azért adjuk meg a Bosch-értéket, mert az összes gyújtógyertya gyárak a Bosch-értékhez viszonyítva ajánlják saját, más típusjelzéssel ellátott gyertyáikat.) A gyár által meghatározott hőértékű gyújtógyertya használata összefügg a motor teljesítményével. Nem megfelelő hőértékű gyertya esetleg öngyulladásokat, gyújtási zavarokat, súlyosabb esetben dugattyúsérülést is okozhat. A helyesen megválasztott hőértékű gyertya használata esetén, amennyiben a gyújtási fok jól van beállítva, és a porlasztókeverék beállítása is kifogástalan, az elektróda porcelán része csokoládébarna. A pólusokon rendkívüli égési nyomok nem jelentkeznek. Ha kis hőértékű gyertyát használunk, a porcelánon erős égési képződményeket találunk, és az elektródák idő előtt leégnek. (E gyertyatípus használata nagy károkat okozhat, mert kis hőértékével összefüggű öngyulladás következményeként szúróláng keletkezhet, ami esetleg dugattyú átégést is okozhat. A túl nagy hőértékű gyertya alkalmazása főleg hideg időben, gyújtási zavarokat okoz, és már rövid használat után is bekövetkezhet olajzárlat.

 

A helyesen megválasztott gyertyánál beszerelés előtt gondosan ellenőrizzük a gyertya két pólusa közötti légrést. Helyes a beállítás, ha a 0,6 mm-es hézagmérő könnyedén mozgatható a két pólus között.

 

A gyertyák elpiszkolódásának majdnem kizárólag a kis üzemi hőmérséklet az oka. Az ún. öntisztító gyertyahőmérséklet kb. 550 C°, tehát használjunk megfelelő hőértékű gyertyát.

 

ÁRNYÉKOLT GYERTYAPIPA

 

Minden motorkerékpárnál megtaláljuk a gyertyapipát. A rádió, és televízió elterjedésével ezeket a bakelit gyertya pipákat a zavarszűrős árnyékolt gyertyapipák váltották fel. Ez a gyertyapipa kettős célt szolgál. A nemzetközi előírásoknak megfelelően a televízió és rádióvételt nem zavarja (kötelező használata hazánkban is bevezetésre fog kerülni). De az árnyékolt gyertyapipa előnye még a zavarszűrésen kívül, a gyertya fegyverzetére szorosan rátapadó fémpalást a gyertyát védi nedvesség és egyéb külső behatásoktól. Ennek előnye főleg esős időben vagy esetleges mosásnál tapasztalható. A gyertyapipák átlagos élettartama 6-10000 km. A szétszedhető kivitelnél a jelzett km szám lefutása után belső szilitet kell cserélni, míg a másiknál természetszerűleg a teljes gyertyapipát kell kicserélni.

 

 

60. ábra. Árnyékolt gyertyapipa

 

ELEKTROMOS KAPCSOLÁSI VÁZLAT

 

A Danuvia motorkerékpár elektromos bekötése a kapcsolási vázlat szerinti (61. ábra). A motor esetleges szétszerelésénél, amennyiben a vezetékeket meg kell bontani, úgy az újabb bekötésnél alig nélkülözhetjük a kapcsolási vázlat utasításait. A vezetékek (amennyiben azok gyáriak) több színűek, és a színekkel könnyen ellenőrizhetjük a bekötés helyességét, ill. az újabb bekötést gyorsan végrehajthatjuk. Mint a rajzból kitűnik, a lendkerékmágnes alaplapjából három leágazás csatlakozik a központi kapcsolóba, ezek:

2. jelű gyújtás
51. jelű világítás, az
59. jelű töltés.

 

A központi kapcsolón (fentieken kívül) szám szerint az alábbi csatlakozó pólusok találhatók:

 

58. jelű hátsólámpa,
K. jelű kürt,
57. jelű reflektor,
31. jelű test,
56. jelű bilux kapcsoló,
56. jelű
a és b jelű fényváltás (bilux országúti),
30. 51. jelű akkumulátor, és töltés.

 

 

61. ábra. Elektromos bekötési vázlat

 

A vázlati rajz pontosan megmutatja a bekötési helyeket. Amennyiben tehát a motorkerékpár elektromos vezetékei nem eredetiek, úgy ha új vezetéket helyezünk be, tanácsos többszínű vezetéket használni a könnyebb bekötés, és későbbi könnyebb szerelhetőség érdekében.

 

 

125 cm3-es Danuvia motorkerékpárok
kezelése és karbantartása

Szerzők: GÁBOR ANDRÁS     WOHLMUTH EMIL

 

VILÁGÍTÁS, ELEKTROMOS SZERELVÉNYEK

 

LÁMPAFEJ

 

A lámpafejet 2 db M8-as csavar erősíti fel a villaszár-burkolatra. A tartócsavarok meglazítása után a lámpafej függőleges síkban állítható. A fényszóró tükör 130 mm-es ¤-jű forgás paraboloid. A fényvisszavető felület vákuum porlasztással felvitt tiszta alumínium. A tükröző réteg igen vékony, ezért csak száraz vattacsomóval szabad a rászállott finom portól megtisztítani.

 

 

53. ábra. Beépített lámpafej

 

 

54. ábra. Lámpafej szétszerelése

 

A fényszóró izzója 6 V 25 W-os bilux. A lámpafoglalat, amelyet egy rugó rögzít a tükörben, a bilux izzón kívül egy 1,5 W-os gömbizzót is tart. Ez szolgáltatja a városi világítást.

 

A lámpafejben találjuk a központi gyújtást és a világításkapcsolót. A kapcsolókulcs kihúzása a motor gyújtását üzemen kívül helyezi. A kapcsolókulcs jobbra fordításakor a városi világítás és a hátsó lámpa, balra forgatásakor a bilux izzó, és a hátsó lámpa kapcsolódik be.

 

BILUX KAPCSOLÓ

 

A bilux izzó két szála, a bal kormányra szerelt bilux-kapcsolóval felváltva üzemeltethető. A bilux váltókapcsolón találjuk az elektromos kürt testérintkezőjének nyomókulcsát is.

 

A lámpafejbe építették be a sebességmérőt és kilométer-számlálót, mely meghajtását a bal mellső fedélbe szeret ferdefogú fogaskerékpártól (hajlékony tengely közvetítésével) kapja.

 

A lámpafejben egy szelén egyenirányító cellát is találunk, amely a mágnes töltőtekercsének áramával kb. 0,5 A áramerősséggel tölti az akkumulátort.

 

HÁTSÓ LÁMPA

 

Két izzója van. A felső a 6 V 5 W-os fékjelző lámpa. Ez a lábfék működtetésekor zárja a fékkapcsoló áramkörét, és a hátsó lámpa felső, sárgaszínű műanyagbúráján át feltűnő, nappal is jól látható fényjelzést ad. A 6 V 3 W-os hátsó izzó akkor működik, amikor a központi kapcsoló segítségével az első világítást bekapcsolják. Ekkor a lámpatest átlátszó ablakán át fehér fénnyel világítja meg a rendszámtáblát, és hátrafelé piros fényt mutat.

 

 

55. ábra. Hátsólámpa leszerelése

 

 

56. ábra. Hátsólámpa felszerelése

 

ELEKTROMOS KÜRT

 

Az oldalborító lemezek mögött a vázra szerelték fel. Áramát közvetlenül az akkumulátorról kapja.

 

 

57. ábra. Az elektromos kürt leszerelése

 

FÉKLÁMPA-KAPCSOLÓ

 

A váz bal oldali csomólemezére szerelik. A fékrúd vonókar és egy húzórugó működteti. Áramát szintén közvetlenül az akkumulátorról kapja.

 

 

125 cm3-es Danuvia motorkerékpárok
kezelése és karbantartása

Szerzők: GÁBOR ANDRÁS     WOHLMUTH EMIL